Kapitulli 6: Kalimi drejt Demokracisë (1985-1992)
Kapitulli 6
Kalimi drejt Demokracisë (1985-1992)
Elton Varfi
Me rënien e Murit të Berlinit në nëntor 1989, Europa Lindore përjetoi një valë transformimesh politike dhe shoqërore që çuan në shpërbërjen e regjimeve komuniste. Në Shqipëri, vendi më i izoluar i bllokut lindor, procesi i demokratizimit ishte veçanërisht kompleks dhe i dhimbshëm. Ky kapitull analizon kalimin nga diktatura komuniste në lindjen e një sistemi demokratik, një periudhë e shënuar nga ngjarje dramatike dhe ndryshime rrënjësore. Vdekja e Enver Hoxhës në 1985 përfaqësoi pikën e kthesës për regjimin, por jo fundin e tij të menjëhershëm. Shqipëria mbeti e ankoruar në modelin e saj autoritar për edhe shtatë vjet të tjera, deri në ardhjen e zgjedhjeve të para të lira dhe formimin e një shoqërie civile embrionale.
Ceremonia mortore e Enver Hoxhës, udhëheqësit të Shqipërisë nga viti 1944 deri në vdekjen e tij më 11 prill 1985. Në tribunë janë të pranishëm Ramiz Alia, bashkëshortja dhe fëmijët e Hoxhës, së bashku me anëtarët e Komitetit Qendror të Partisë së Punës së Shqipërisë, simbol i vazhdimësisë së regjimit
Vdekja e Enver Hoxhës dhe rënia e komunizmit shqiptar
Trashëgimia e Hoxhës
Enver Hoxha ushtroi një qeverisje autokratike mbi Shqipërinë nga viti 1944 deri në vdekjen e tij, më 11 prill 1985, duke konsoliduar një sistem kontrolli shtetëror totalitar dhe të rrënjosur në një ideologji komuniste dogmatike. Ky sistem jo vetëm që shtypi çdo formë mospajtimi politik, por minimizoi liritë personale dhe kolektive, duke imponuar një kontroll gjithëpërfshirës mbi jetën e përditshme të qytetarëve. Ekonomia u planifikua në mënyrë të ngurtë dhe sektori privat u eliminua plotësisht, duke shkaktuar një stanjacion të zgjatur. Në planin shoqëror, regjimi nxiti një kulturë dyshimi përmes përdorimit masiv të policisë sekrete, e cila mbilli frikë dhe izolim midis popullsisë, duke kompromentuar në mënyrë të pariparueshme kohezionin shoqëror.
Gjatë katër dekadave të tij në pushtet, regjimi shqiptar miratoi një politikë izolimi ekstrem, të karakterizuar nga prishja me Bashkimin Sovjetik në vitin 1961 dhe, më pas, me Kinën në vitin 1978. Këto vendime sanksionuan autarkinë e vendit, duke e shndërruar atë në një lloj laboratori politik plotësisht të vetëmjaftueshëm, por të brishtë. Ky izolim u reflektua në jetën e përditshme të popullsisë, e detyruar të përballejë me një mungesë kronike të mallrave të konsumit, një sistem shëndetësor joefikas dhe një akses të kufizuar në informacion dhe teknologji të huaja. Kufizimet në lëvizje, si të brendshme ashtu edhe ndërkombëtare, ushqenin një ndjenjë të huajësimi, ndërsa mungesa e produkteve bazë, si veshjet dhe ushqimet, i detyronte shumë njerëz të mbështeteshin në zgjidhje të improvizuara për të mbijetuar.
Në vdekjen e tij, në moshën 76 vjeç, Hoxha la një sistem politik thellësisht të centralizuar, të mbështetur nga një rrjet i ngurtë burokratik dhe nga një aparat represiv kapilar. Ky sistem ishte i brishtë në thelb, i bazuar më shumë në shtrëngim sesa në një konsensus të vërtetë. Partia e Punës së Shqipërisë (PPSh), e cila deri atëherë kishte dominuar pa kundërshtim, u ngarkua me menaxhimin e një trashëgimie të pasigurt, duke ia besuar atë Ramiz Alisë. Alia u gjend përballë sfidës komplekse të ruajtjes së stabilitetit të dukshëm të brendshëm në një kontekst ndërkombëtar në ndryshim të shpejtë, të shënuar nga reformat në vendet komuniste dhe nga presioni në rritje për demokratizim.
Fillimi i rënies
Vdekja e Hoxhës shënoi fillimin e një faze rënieje të pandalshme për komunizmin shqiptar. Edhe pse Ramiz Alia fillimisht u përpoq të ruante modelin autoritar të paraardhësit të tij, konteksti socio-ekonomik dhe gjeopolitik e bëri të pashmangshme një tranzicion. Reformat e nisura nga Mikhail Gorbaçov në Bashkimin Sovjetik, si perestrojka dhe glasnost, së bashku me rënien e regjimeve komuniste në Europën Lindore, ushtruan një presion të konsiderueshëm edhe mbi Shqipërinë, e cila historikisht ishte e mbyllur në pozicione të ortodoksisë ideologjike.
Ndryshe nga vende si Polonia apo Hungaria, të cilat kishin nisur hapje graduale politike dhe ekonomike, Shqipëria mbeti e mbyllur në mënyrë të ngurtë, duke vonuar çdo formë liberalizimi. Ky izolim e bëri edhe më akute krizën e brendshme, duke amplifikuar hendekun midis Shqipërisë dhe vendeve të tjera të Europës Lindore që tashmë po ndërmerrnin rrugën drejt demokratizimit.
Në frontin e brendshëm, ekonomia shqiptare shfaqi shenja të kolapsit strukturor. Vitet tetëdhjetë u shënuan nga një krizë ekonomike akute, e theksuar nga mbyllja e shumë fabrikave shtetërore, nga reduktimi drastik i prodhimit bujqësor dhe nga rënia e eksporteve. Shterimi i rezervave strategjike e detyroi qeverinë të raciononte mallrat e para nevojës, si ushqimet dhe karburantet, me ndërprerje të shpeshta të energjisë elektrike që paralizonin si aktivitetet prodhuese ashtu edhe jetën e përditshme. Mungesa e mallrave thelbësore arriti nivele kritike, duke bërë që shumë familje të varen ekskluzivisht nga vetëmjaftueshmëria bujqësore për të mbijetuar. Inflacioni galopant dhe stanjacioni industrial ushqyen pakënaqësinë në rritje të popullsisë, e cila gjeti shprehje në një numër gjithnjë e më të madh protestash kundër regjimit. Ky kontekst, i rënduar nga rënia e murit të Berlinit në vitin 1989 dhe nga shpërbërja e rendit politik komunist në vendet fqinje, përshpejtoi shpërbërjen e sistemit.
PPSh, e cila për dekada kishte mishëruar pushtetin absolut, u gjend papritmas pa instrumente të përshtatshme për t'u përballur me kompleksitetin e realitetit të ri. Lidershipi, i fragmentuar dhe i paaftë për t'iu përgjigjur në mënyrë efektive sfidave në zhvillim, zbuloi dobësinë e brendshme të një sistemi që varej tërësisht nga figura e Hoxhës. Pamundësia e Alisë për të zbatuar reforma domethënëse pa kompromentuar autoritetin e partisë theksoi më tej rënien. Kjo fazë tranzicioni, e karakterizuar nga një shpërbërje graduale e institucioneve autoritare, hapi rrugën për fundin e komunizmit në Shqipëri dhe për një sërë transformimesh të thella. Në planin politik, u pa legalizimi i partive të opozitës, me pasojë lindjen e një sistemi shumëpartiak. Miratimi i një Kushtetute të re të përkohshme në vitin 1991 shënoi kalimin formal nga një regjim komunist në një shtet demokratik. Nga pikëpamja ekonomike, u ndërmorën reformat e para të tregut, të cilat përfshinin liberalizimin e çmimeve dhe privatizimin e disa ndërmarrjeve shtetërore, megjithëse këto ndryshime ishin shpesh kaotike dhe të shoqëruara me vështirësi të konsiderueshme sociale. Këto transformime, pavarësisht kompleksitetit dhe kontradiktave të tyre, hodhën themelet për zhvillimin e ardhshëm të Shqipërisë si një shtet demokratik dhe i hapur ndaj ekonomisë së tregut.
Shenjat e para të krizës
Në vitet tetëdhjetë, Shqipëria filloi të shfaqte në mënyrë gjithnjë e më të theksuar brishtësitë e një sistemi politik dhe ekonomik tashmë në rënie. Modeli ekonomik i imponuar nga regjimi, i bazuar në industrializimin e detyruar dhe në bujqësinë e kolektivizuar, ishte tashmë i paaftë për të mbështetur një rritje të vërtetë, i bllokuar në një stanjacion kronik që kufizonte çdo progres.
Për shembull, fabrika të shumta të ndërtuara në vitet e mëparshme, si ato tekstile të Beratit dhe të Fierit, funksiononin me makineri të vjetruara, të paafta për të konkurruar me teknologjitë moderne. Paralelisht, sektori bujqësor i kolektivizuar vuante nga një produktivitet jashtëzakonisht i ulët: kooperativat bujqësore nuk arrinin të siguronin rendimente të përshtatshme, shpesh për shkak të mekanizimit të dobët dhe mungesës së plehrave kimike. Për më tepër, burimet e disponueshme shpërndaheshin në mënyrë joefikase, duke ushqyer pakënaqësinë midis punëtorëve të fshatrave, tashmë të rraskapitur nga kushtet e jetesës së pasigurt.
Kjo gjendje paralize ekonomike u rëndua më tej nga izolimi ndërkombëtar, një zgjedhje politike që e kishte prerë vendin nga investimet e huaja dhe nga inovacionet teknologjike të domosdoshme për të konkurruar në panoramën globale. Shqipëria, e vetë-përjashtuar nga tregjet kryesore botërore, nuk arrinte të plotësonte as nevojat bazë të popullsisë së saj.
Dyert e mbyllura të një furre buke bëhen simbol i krizës ushqimore në Shqipëri, ndërsa një turmë e dëshpëruar mblidhet për të blerë bukën e prodhuar me miell turk. Foto nga Nicole Bengiveno
Ndërkohë, represioni politik, i cili për dekada kishte përfaqësuar një nga instrumentet kryesore të kontrollit shtetëror, vazhdonte të shtypte çdo përpjekje për mospajtim. Edhe zërat më të dobët të protestës heshteshin shpejt, si në rastin e studentëve universitarë të Tiranës të cilët, në vitin 1985, u përpoqën të organizonin një demonstratë për të kërkuar më shumë liri akademike dhe u arrestuan brenda pak orësh. Në mënyrë të ngjashme, shkrimtarët dhe intelektualët që guxuan të vinin në dyshim vijën e partisë dënoheshin me heshtje ose burgim. Ky represion e privonte shoqërinë nga kanalet përmes të cilave mund të shprehte pakënaqësinë e saj.
Megjithatë, pavarësisht klimës së shtypjes, filluan të shfaqeshin shenja të pakënaqësisë në rritje, veçanërisht midis shtresave më të reja dhe të arsimuara të popullsisë. Pakënaqësia, edhe pse ende e fshehur dhe e shpërndarë, pasqyronte shqetësimin e një populli të rraskapitur nga varfëria e përhapur dhe nga mungesa e lirive themelore.
Kushtet e jetesës së përditshme përkeqësoheshin progresivisht: mungesat e mallrave thelbësore, si vaji, sheqeri dhe mielli, ishin në rend të ditës, duke i detyruar familjet të prisnin në radhë të gjata para dyqaneve. Racionimi i ushqimeve ishte veçanërisht i ashpër: për shembull, çdo qytetar kishte të drejtë vetëm për disa gram mish në muaj. Infrastrukturat, tashmë të rrënuara, nuk arrinin të plotësonin nevojat e popullsisë, me ndërprerje të shpeshta të energjisë elektrike dhe ujit të pijshëm, të cilat e bënin jetën e përditshme jashtëzakonisht të vështirë. Transporti publik, shpesh i papërshtatshëm dhe i mbipopulluar, pasqyronte më tej gjendjen e degradimit të vendit.
Në këtë kontekst, familjet luftonin për të plotësuar nevojat themelore, ndërsa brezat e rinj, gjithnjë e më të vetëdijshëm për mundësitë e mohuara, ushqenin një zemërim të heshtur. Propaganda shtetërore, dikur një instrument i fuqishëm bindjeje, filloi të humbiste efektivitetin, e paaftë për të maskuar kontradiktat e dukshme midis premtimeve të regjimit dhe realitetit që përjetonte populli. Një shembull domethënës ishte fushata e vitit 1983, në të cilën qeveria festonte prodhimin bujqësor si "më i larti në historinë e vendit", pavarësisht se depot e ushqimeve ishin bosh dhe familjet vuajnë nga mungesat kronike. Mesazhe të tilla propagandistike, të përhapura përmes radios dhe shtypit të regjimit, përfunduan duke ushqyer më tej zhgënjimin midis qytetarëve, gjithnjë e më të vetëdijshëm për mospërputhjen midis retorikës zyrtare dhe jetës së tyre të përditshme. Edhe festimet zyrtare, si paradat ushtarake dhe ceremonitë e Partisë, të cilat dikur përfaqësonin momente të bashkimit dhe krenarisë kombëtare, u shndërruan në ngjarje boshe dhe pa kuptim për popullsinë.
Kjo periudhë shënoi fillimin e një krize që gradualisht do të gërryente themelet e sistemit, duke përgatitur terrenin për ndryshimet e mëdha që do ta transformonin Shqipërinë në vitet në vijim, duke përfshirë rënien e regjimit komunist, hapjen ndaj Perëndimit dhe fillimin e një procesi të vështirë tranzicioni drejt një demokracie dhe një ekonomie tregu. Kombinimi i faktorëve ekonomikë, politikë dhe socialë, të gjithë të ndërlidhur ngushtë, krijoi një presion në rritje që regjimi nuk do të ishte në gjendje ta përmbante për një kohë të gjatë. Pamundësia e institucioneve për t'iu përgjigjur në mënyrë adekuate sfidave të brendshme dhe të jashtme shënoi pikën e pakthimit për një sistem tashmë të degraduar në mënyrë të pariparueshme. Ky preludium i një epoke transformimesh rrënjësore do ta çonte Shqipërinë të ripërcaktonte thellësisht identitetin e saj politik, ekonomik dhe social, duke u përballur me një të ardhme të pasigurt dhe plot sfida.
Reformat e dështuara të Ramiz Alisë
Me vdekjen e Enver Hoxhës në vitin 1985, Partia e Punës e Shqipërisë hyri në një fazë krize të thellë legjitimiteti dhe stabiliteti. Ramiz Alia, pasardhësi i caktuar dhe interpretuesi i vazhdimësisë hoxhiste, trashëgoi një sistem politik dhe ekonomik tashmë të paaftë për t'iu përgjigjur presioneve të brendshme dhe të jashtme. Lidershipi shqiptar ndodhej në një kontekst ndërkombëtar gjithnjë e më sfidues, i karakterizuar nga rënia e bllokut sovjetik dhe përhapja e reformave në vendet e Europës Lindore. Midis viteve 1985 dhe 1989, Alia u përpoq të fuste reforma që, megjithëse u paraqitën si novative, rezultuan të kufizuara në shtrirje dhe të paafta për të ndalur rënien e regjimit.
Ramiz Alia, pasardhësi i Enver Hoxhës, vëzhgon me kujdes ndryshimet epokake që çuan në shpërbërjen e komunizmit në Shqipëri, duke i lënë vendin një të ardhme të pasigurt. Foto nga Nicole Bengiveno
Së pari, Alia u përpoq të promovonte një hapje modeste ndaj Perëndimit, duke nxitur shkëmbimet kulturore dhe duke futur disa ndryshime në sistemin e ngurtë ekonomik të centralizuar. Ndër iniciativat kryesore ishin mundësia për një numër të kufizuar qytetarësh për të udhëtuar jashtë vendit dhe dhënia e lejeve për të marrë para nga diaspora shqiptare, një fluks ekonomik deri atëherë i penguar rëndë. Këto përpjekje përfaqësonin një ndryshim simbolik të kursit në krahasim me izolimin e imponuar nga regjimi hoxhist, por nuk i përmirësuan ndjeshëm kushtet e jetesës. Përkundrazi, ato kontribuan në ushqimin e pritjeve në rritje për ndryshim. Pakënaqësia popullore u shfaq në forma gjithnjë e më të dukshme, me një ferment kulturor që përshkonte si qytetet ashtu edhe zonat rurale dhe një debat klandestin gjithnjë e më të gjallë mbi nevojën për transformime të thella.
Në fushën ekonomike, disa kooperativa bujqësore morën autorizimin për të ndërmarrë aktivitete tregu, si shitja e drejtpërdrejtë e produkteve vendase dhe menaxhimi autonom i burimeve prodhuese. Edhe pse këto reforma synonin të nxisnin produktivitetin dhe të fusnin një decentralizim të pjesshëm, ndikimi i tyre ishte i kufizuar. Mungesa e një strategjie të qartë, e kombinuar me burokracinë shtypëse, pengoi përfitimet e këtyre iniciativave. Kooperativat u përballën me kufizime administrative që e zvogëluan ndjeshëm potencialin e tyre të rritjes. Ndërsa vende të tjera të bllokut sovjetik, si Polonia dhe Hungaria, ndërmerrnin reforma më të thella për t'u përshtatur me ndryshimet gjeopolitike, Shqipëria mbeti e bllokuar në një paralizë strukturore, e paaftë për të shfrytëzuar mundësitë e ofruara nga konteksti ndërkombëtar i zbutjes së tensioneve. Për më tepër, mungesa e investimeve të huaja, e kombinuar me një politikë monetare të ngurtë, e rëndoi më tej situatën ekonomike.
Edhe në planin social dhe kulturor, Alia ndoqi një linjë të kujdesshme. Ai u përpoq të zbuste ashpërsinë ideologjike të regjimit me lëshime simbolike ndaj fesë dhe lirisë artistike. Ndryshe nga vende si Çekosllovakia, ku kisha dhe lëvizjet kulturore u bënë qendra nxitëse të ndryshimit, në Shqipëri këto hapje mbetën jashtëzakonisht të kufizuara. U lejuan disa praktika fetare private dhe u toleruan manifestime kulturore që aludonin, megjithëse me droje, në një liri më të madhe të shprehjes. Megjithatë, këto masa u treguan të pamjaftueshme për të përmbushur aspiratat në rritje të një popullsie të lodhur nga kufizimet e ashpra të së kaluarës. Mungesa e një pluralizmi të vërtetë kulturor e mbajti gjallë shtypjen ideologjike, duke e privuar shoqërinë nga hapësirat autentike për një debat të lirë dhe kritik.
Reformat e Alisë, në vend që ta forconin regjimin, i nxorën në pah edhe më shumë brishtësitë e tij. Në vitin 1989, vala e revolucioneve që po përmbysnin regjimet komuniste të Europës Lindore arriti edhe në Shqipëri. Manifestimet e para të mospajtimit filluan të përhapeshin, duke zbuluar një pakënaqësi tashmë të vështirë për t'u shtypur. Protesta nuk u kufizua vetëm te elitat intelektuale, por përfshiu shtresa të gjera të popullsisë, nga studentët e rinj te punëtorët bujqësorë. Ky fenomen përfaqësonte një sinjal të qartë të humbjes së kontrollit nga ana e regjimit.
Pamundësia e Alisë për t'iu përgjigjur në mënyrë efektive kërkesave për ripërtëritje shënoi fillimin e fundit të regjimit komunist. Vitet në vijim u karakterizuan nga një dekadë tranzicioni të trazuar. Vendi u përball me një boshllëk politik dhe institucional që nxiti jostabilitetin, i rënduar nga një krizë e rëndë ekonomike. Rënia e strukturave të centralizuara i la vendin një privatizimi të egër, shpesh i shoqëruar me klientelizëm dhe korrupsion, që theksuan pabarazitë shoqërore. Popullsia, tashmë e dëmtuar nga dekada izolimi, u përball me papunësi masive dhe migrime emergjente drejt Italisë dhe Greqisë. Në këtë kontekst, infrastrukturat e vendit, tashmë të dobëta, u shembën edhe më tej, duke e bërë të vështirë aksesin në shërbime thelbësore si shëndetësia dhe arsimi.
Vështirësitë politike ishin po aq të rëndësishme. Mungesa e një konsensusi të qartë midis forcave të reja politike që dolën nga shpërbërja e regjimit kontribuan në vazhdimin e një klime jostabiliteti. Për më tepër, tranzicioni drejt një ekonomie tregu u shoqërua me një sërë politikash joefikase që i dëmtuan shtresat më të dobëta të popullsisë, duke favorizuar një oligarki në zhvillim. Kjo periudhë kaosi e shënoi thellë shoqërinë shqiptare, duke lënë plagë ende të dukshme në indin social dhe ekonomik të vendit.
Në këtë kuadër, Shqipëria u përpoq të ndërtonte themelet e një sistemi demokratik dhe të një ekonomie të qëndrueshme, duke u përballur me një nga periudhat më komplekse dhe sfiduese të historisë së saj bashkëkohore.
Procesi i demokratizimit dhe zgjedhjet e para të lira
Vala e revolucioneve në Europën Lindore
Vala e revolucioneve që përfshiu Europën Lindore në vitin 1989 përfaqësoi një pikë kthese epokake në historinë bashkëkohore, duke shpallur rënien e regjimeve komuniste që kishin ushtruar një dominim të pakontestuar për më shumë se katër dekada. Kjo trazirë historike pa ngjarje të jashtëzakonshme si rënia e Murit të Berlinit, simbol i shtypjes dhe ndarjes ideologjike, dhe zgjedhjet gjysmë të lira në Poloni që shënuan fitoren e Solidarność, të udhëhequr nga Lech Wałęsa. Në Hungari, hapja e kufirit me Austrinë u bë një moment historik në procesin e shpërbërjes së Perdes së Hekurt, ndërsa në Çekosllovaki, Revolucioni i Kadife tregoi se si ishte i mundur një kalim paqësor drejt demokracisë.
Shqipëria, megjithëse e mbështjellë nga një izolim i vetëimponuar dhe e dominuar nga një regjim ndër më të ashpërit dhe autarkikë të bllokut socialist, nuk mundi t'i shmangej forcës centrifugale të ndryshimit që po përshkonte kontinentin. Ndërsa shtetet fqinje ndërmerrnin rrugë demokratizimi, qeveria shqiptare gjendej gjithnjë e më shumë nën presion për t'u përballur me pakënaqësinë e brendshme dhe shtytjet e kontekstit ndërkombëtar.
Lidershipi shqiptar, i mishëruar nga Ramiz Alia pas vdekjes së Enver Hoxhës, u gjend përballë sfidave në rritje të brendshme dhe të jashtme. Në planin ekonomik, Shqipëria vuante nga një mungesë kronike e mallrave të para nevojës, me një sistem prodhimi joefikas dhe kryesisht të paaftë për të përmbushur nevojat e popullsisë. Në planin shoqëror, represioni i mospajtimit dhe izolimi ndërkombëtar kishin çuar në një pakënaqësi në rritje midis qytetarëve, të acaruar nga vite privimesh dhe kufizimesh. Shoqëria shqiptare, e shënuar thellë nga politikat autarkike të regjimit, shfaqte një dëshirë gjithnjë e më të dukshme për hapje dhe ndryshim, ndërsa të çarat e para filluan të shfaqeshin në sistemin monolit të pushtetit. Qeveria përpiqej të ruante pastërtinë ideologjike të komunizmit hoxhist, ndërsa të çarat e para në sistemin politik dhe shoqëror filluan të shfaqeshin.
Strategjia e ndjekur nga Alia karakterizohej nga një dykuptimësi e dyfishtë: nga njëra anë, ai i injoronte presionet ndërkombëtare për ndryshim, nga ana tjetër, duke e shtypur me vendosmëri mospajtimin e brendshëm që po rritej në një shoqëri gjithnjë e më të acaruar nga varfëria dhe izolimi diplomatik. Për më tepër, sistemi ekonomik tregohej i paaftë për të mbështetur nevojat e popullsisë, duke i rënduar edhe më tej tensionet.
Zhvillimet ndërkombëtare, megjithatë, e bënë të pamundur ruajtjen e status quo-së. Presionet e ushtruara nga organizma ndërkombëtare si OSBE-ja dhe Kombet e Bashkuara kërkonin me këmbëngulje hapjen e regjimit shqiptar dhe miratimin e reformave demokratike. Për më tepër, izolimi ekonomik i vendosur nga Perëndimi përmes sanksioneve dhe ndikimi në rritje i mediave ndërkombëtare nxirrnin në pah prapambetjen e vendit dhe shtonin pakënaqësinë e brendshme. Vizitat diplomatike, megjithëse të rralla, nënvizonin urgjencën për ndryshim, ndërsa ndihmat humanitare dhe teknike nga disa shtete evropiane theksonin nevojën për një hapje drejt dialogut ndërkombëtar. Rënia e Murit të Berlinit, më 9 nëntor 1989, shënoi simbolikisht fundin e epokës komuniste në Evropë. Në Poloni, sindikata Solidarność kishte fituar një fitore të rëndësishme zgjedhore që në verën e atij viti, ndërsa Hungaria hapi kufirin e saj me Austrinë, duke shembur fizikisht dhe ideologjikisht Perden e Hekurt. Çekosllovakia, me Revolucionin e Kadifenjtë, tregoi se një kalim paqësor drejt demokracisë ishte i mundur edhe në regjimet më shtypëse. Këto ngjarje nxorën në pah një ndjenjë shprese dhe vendosmërie edhe mes shqiptarëve, pavarësisht kontrollit të ashpër të ushtruar nga regjimi.
Në Shqipëri, panorama dukej më komplekse dhe e pasigurt. Pakënaqësia popullore, e ushqyer nga dekada privimesh dhe kufizimesh, filloi të shfaqej hapur. Në dhjetor të vitit 1990, qyteti i Shkodrës u bë skena e protestave të para, ndërsa në Tiranë, studentët universitarë organizoheshin për të kërkuar reforma politike dhe liri civile. Ky lëvizje studentore, që fitoi shpejt një përmasë kombëtare, përfaqësonte një sfidë të paprecedentë për një regjim të mësuar të shtypte me ashpërsi çdo formë kundërshtie. Qytetet shqiptare filluan të tronditeshin nga një seri protestash spontane, që reflektonin dëshpërimin e popullit, por edhe dëshirën për një transformim rrënjësor.
Protestat arritën kulmin më 11 dhjetor 1990, kur mijëra studentë dhe qytetarë dolën në shesh në Tiranë. Për herë të parë, muri i frikës që për dekada kishte paralizuar popullsinë dukej se po shembej, i zëvendësuar nga një guxim kolektiv që ushqente kërkesat për transformim politik. Ramiz Alia, i vetëdijshëm për përmasat e tensioneve, u përpoq të adoptonte një qasje kompromisi, duke shpallur reforma të kufizuara, si mundësinë për të krijuar parti politike alternative ndaj Partisë së Punës së Shqipërisë. Megjithatë, këto koncesione të pjesshme nuk bënë gjë tjetër veçse intensifikuan kërkesat për ndryshim, duke përshpejtuar një proces tashmë të nisur drejt një përplasjeje vendimtare. Ndërkohë, regjimi fillonte të humbiste kontrollin mbi forcat e sigurisë, tradicionalisht një shtyllë e stabilitetit të tij.
Në janar të vitit 1991, krijimi i Partisë Demokratike të Shqipërisë, e udhëhequr nga Sali Berisha, shënoi një kthesë historike. Kjo formacion politik jo vetëm që përfaqësonte një thyerje të rëndësishme ndaj monopolit politik të Partisë së Punës, por u imponua edhe si një katalizator për aspiratat demokratike të një popullsie të rraskapitur nga regjimi i gjatë autoritar. Megjithatë, Partia Demokratike përballej me sfida të mëdha në fazën e saj fillestare. Mungesa e përvojës politike të anëtarëve të saj, e shoqëruar me burime të kufizuara financiare dhe organizative, e komplikonte konsolidimin e partisë si një forcë opozitare koherente. Në të njëjtën kohë, ajo duhej të përballej me një kontekst shoqëror thellësisht të polarizuar dhe me armiqësinë e një aparati shtetëror ende në masë të madhe nën kontrollin e Partisë së Punës. Pavarësisht kësaj, Partia Demokratike arriti të mobilizonte mbështetjen e zonave urbane dhe të rinisë, duke hedhur themelet për ndryshimin që do të kulmonte me tranzicionin demokratik të vendit. Për herë të parë, një parti opozitare zyrtare sfidonte hegjemoninë absolute të Partisë së Punës. Ky zhvillim ngjalli entuziazëm mes shtresave më të reja dhe urbane të popullsisë, por edhe një klimë të fortë polarizimi politik, me përplasje të shpeshta mes mbështetësve të regjimit dhe protestuesve demokratikë. Partia Demokratike po afirmohej me shpejtësi si një katalizator shpresash, megjithëse duhej të përballej me vështirësi organizative dhe burime të kufizuara.
Viti 1991 përfaqësoi vitin vendimtar të tranzicionit. Situata ekonomike ishte në kolaps: radhë të gjata për ushqim, mungesa energjie dhe një krizë infrastrukturore pa precedent e përkeqësonin gjendjen e popullsisë. Zgjedhjet e para shumëpartiake, të mbajtura më 31 mars 1991, theksuan një vend të ndarë. Megjithëse Partia e Punës ruajti një shumicë relative falë kontrollit shtetëror dhe propagandës, Partia Demokratike u shfaq si një forcë politike përcaktuese. Votimi, ndonëse përfaqësonte një përparim, zbuloi ndarjet e thella shoqërore dhe ekonomike që do të vazhdonin të ndikonin procesin e tranzicionit.
Tensionet sociale arritën kulmin me episode simbolike, si rrëzimi i mauzoleut të Enver Hoxhës më 20 shkurt 1991, një akt që vulosi fundin simbolik të pushtetit komunist. Megjithatë, rruga drejt demokracisë ishte gjithçka përveçse lineare. Ekonomia në kolaps detyronte mijëra shqiptarë të emigronin, me eksode dramatike si ai i marsit 1991, kur mijëra persona u imbarkuan në anije të mbipopulluara në portet e Durrësit dhe Vlorës, duke kërkuar strehim në Itali. Këto eksode masive nuk ishin vetëm një përpjekje për t’i shpëtuar varfërisë, por edhe një manifestim i qartë i dështimit të sistemit politik dhe ekonomik të vendit.
Përballë presioneve në rritje, Ramiz Alia u përpoq të ruante një ekuilibër të brishtë, por përpjekjet e tij rezultuan të kota. Zgjedhjet e prillit 1992 shënuan një fitore dërrmuese të Partisë Demokratike, duke shënuar fundin e regjimit komunist dhe fillimin e një faze të re në historinë shqiptare. Alia u detyrua të japë dorëheqjen, duke ia lënë vendin Sali Berishës, lideri i parë demokrat i zgjedhur i vendit. Ky kalim jo vetëm që përfundoi zyrtarisht epokën komuniste, por hapi gjithashtu një periudhë transformimesh të thella politike dhe sociale, ndikimi i të cilave do të formësonte të ardhmen e Shqipërisë. Zgjedhjet e vitit 1992 shënuan një kthesë themelore: vulosën kalimin nga një sistem autoritar në një demokratik, por zbuluan gjithashtu dobësitë e kursit të ri. Trashëgimia e këtij eventi u manifestua në një kuadër politik të paqëndrueshëm, të karakterizuar nga polarizime të forta dhe nga një shoqëri që duhej ende të përpunonte plagët e thella të së kaluarës. Për më tepër, vështirësitë ekonomike vazhduan të ishin një pengesë e rëndësishme, pasi kalimi në një sistem tregu kërkonte reforma strukturore që shpesh hasnin rezistencë. Megjithë sfidat, zgjedhjet e vitit 1992 trasuan një trajektore shprese dhe qëndrueshmërie, duke hedhur bazat për një proces të ngadaltë, por gradual, të integrimit në arenën ndërkombëtare dhe të rindërtimit kombëtar. Sfida të reja përfshinin ndërtimin e institucioneve demokratike, kapërcimin e ndarjeve politike dhe nevojën për të tërhequr investime ndërkombëtare për të ringjallur një ekonomi të shkatërruar.
Protestat e para të pakënaqësisë
Protestat e para të pakënaqësisë që shënuan rënien e regjimit komunist në Shqipëri u zhvilluan në dhjetor të vitit 1990, duke u vendosur në një kontekst historik të shënuar nga ndryshime të thella politike dhe shoqërore në të gjithë Evropën Lindore. Ndërsa muret e Luftës së Ftohtë po shembeshin, siç dëshmohet nga rrëzimi i Murit të Berlinit në vitin 1989 dhe revolucionet paqësore në Çekosllovaki dhe Poloni, edhe Shqipëria, fortesa e fundit e një stalinizmi të paepur, filloi të dorëzohej nën peshën e dekadave të izolimit dhe shtypjes. Rënia e regjimeve komuniste në vendet fqinje, e shoqëruar me përhapjen e ideve të reja dhe me ndërgjegjësimin në rritje për pabarazitë ekonomike dhe shoqërore, shërbeu si katalizator për zgjimin e popullit shqiptar. Ky lëvizje përfaqësonte një moment vendimtar dhe të pakthyeshëm në historinë e vendit, ku shpresa për një të ardhme ndryshe filloi të marrë formë mes rrënojave të një sistemi tashmë të paaftë për t’u mbështetur. Tirana, kryeqyteti, dhe qytete të tjera më të vogla u bënë skenë e protestave të ndezura dhe të vazhdueshme, që reflektonin pakënaqësinë e gjerë dhe dëshirën për ndryshim të një brezi të tërë. Të udhëhequr kryesisht nga studentë universitarë, të mbështetur nga të rinj punëtorë nga sektori prodhues dhe ndërtimor, kërkesat e tyre fillestare, të përqendruara në kushte ekonomike më të mira, u transformuan shpejt në një program politik më të gjerë që përfshinte kërkesa për liri civile, të drejta politike dhe një kalim drejt një sistemi demokratik, duke i dhënë fund dekadave të shtypjes.
Me flamuj kombëtarë të privuar nga ylli komunist, brezi i ri shqiptar del në shesh për të kërkuar zërin e tij, simbol i një çlirimi të shtypur për dekada. Foto nga Nicole Bengiveno
Konteksti socioekonomik i Shqipërisë, në atë periudhë, karakterizohej nga një nivel krize i thellë dhe sistematik, që vinte si pasojë e politikave ekonomike të dështuara dhe izolimit ndërkombëtar të imponuar nga regjimi komunist. Kolektivizimi i detyruar, shfuqizimi i pronës private dhe ngurtësia e ekonomisë së planifikuar kishin sjellë një produktivitet bujqësor të stagnuar dhe një efiçiencë industriale të përhapur. Kësaj i shtoheshin sanksionet ndërkombëtare dhe ndërprerja e marrëdhënieve me shumicën e vendeve, që kishin përkeqësuar më tej mungesën e mallrave të konsumit dhe mbylljen ndaj tregtisë së jashtme. Ndikimi i krizës së bllokut sovjetik dhe ndryshimet në vendet fqinje theksonin perceptimin e prapambetjes dhe izolimit, duke kontribuar në një ndjenjë gjithnjë e më të madhe pakënaqësie dhe zhgënjimi mes popullsisë. Ekonomia e planifikuar, tashmë në kolaps, ishte viktimë e dekadave të izolimit ndërkombëtar, keqmenaxhimit dhe korrupsionit të përhapur. Qytetet shqiptare ishin të ngërthyera në një gjendje stagnimi, me infrastrukturë të vjetëruar, një sistem prodhues joefiçient dhe një mungesë kronike të mallrave esenciale që ushqente pakënaqësinë e përhapur. Kufizimet e vendosura nga regjimi, të bashkuara me mungesën e perspektivave ekonomike dhe sociale, përkeqësonin popullsinë, e cila ishte tashmë e ngarkuar me kushte të vështira jetese. Në këtë kontekst, të rinjtë, veçanërisht studentët universitarë, u shfaqën si katalizatorë të ndryshimit, duke gjetur frymëzim në lëvizjet e reformës që po zhvilloheshin në Evropën Lindore, ku regjimet e tjera komuniste po binin. Ngjarjet e Berlinit, Bukureshtit dhe Pragës kumbonin fuqishëm mes mureve të universiteteve shqiptare, duke përçuar guxim dhe vendosmëri.
Reagimi fillestar i regjimit ishte një shtypje e ashpër dhe e dhunshme, e orkestruar nga forcat e sigurisë, që përfshinte arrestime arbitrare të protestuesve, rrahje publike dhe përdorimin e gazit lotsjellës për të shpërndarë turmat. Në disa raste, njësi paramilitare ndërhynin me synimin për të frikësuar protestuesit përmes bastisjeve gjatë natës në konviktet universitare. Megjithatë, këto masa dështuan në synimin e tyre për të shtypur lëvizjen, duke ushqyer përkundrazi një reagim solidariteti dhe indinjate nga popullsia. E kundërta ndodhi, brutaliteti i qeverisë kontribuoi në forcimin e solidaritetit popullor ndaj protestuesve. Një episod emblemë ndodhi në kampusin e Universitetit të Tiranës, ku policia ndërhyri për të shpërndarë një protestë, por u prit me thirrje dhe slogane që denonconin hapur regjimin autoritar të Enver Hoxhës dhe pasardhësit të tij, Ramiz Alisë. Mobilizimi, fillimisht i kufizuar te studentët, u zgjerua progresivisht, duke përfshirë intelektualë, punëtorë dhe madje disa anëtarë disidentë të Partisë së Punës, duke shtuar presionin ndaj qeverisë. Roli i intelektualëve ishte veçanërisht domethënës, pasi pjesëmarrja e tyre i dha më shumë legjitimitet lëvizjes dhe kontribuoi në hartimin e një vizioni politik më të strukturuar.
Një nga ngjarjet simbol të periudhës ndodhi më 9 dhjetor 1990, kur një grup prej rreth pesëqind studentësh organizuan një qëndrim strategjik në qendër të Tiranës, pranë sheshit historik Skënderbej. Pjesëmarrja në rritje, që arriti mijëra njerëz gjatë ditës, provokoi një reagim të menjëhershëm dhe të shqetësuar të qeverisë, e cila dërgoi reparte të policisë për të tentuar shpërndarjen e turmës. Pavarësisht frikësimit, protestuesit qëndruan të bashkuar, duke përdorur pankarta dhe slogane për të tërhequr vëmendjen ndaj nevojës për reforma politike dhe për kërkesën për dorëheqjen e qeverisë së Ramiz Alisë. Kjo ngjarje shënoi një kthesë në mobilizimin popullor, duke treguar se regjimi nuk ishte më në gjendje të përmbante pakënaqësinë. Në atë rast, u shfaq një nga sloganet më ikonike të lëvizjes: "Liri, Demokraci!" Ky slogan, që mishëronte shpresën dhe vendosmërinë e një brezi të tërë, u bë manifesti jozyrtar i një populli në kërkim të emancipimit politik. Në ditët në vijim, protestat u përhapën shpejt, duke arritur në qytete si Durrësi, Shkodra dhe Vlora, me një pjesëmarrje popullore në rritje të vazhdueshme. Këmbëngulja dhe gjerësia e lëvizjes nxorën në pah çarjet e para në sistem, duke detyruar regjimin të përballej me një krizë tashmë të pakthyeshme. Kronikat e kohës dëshmojnë se si sheshet, dikur të heshtura dhe të zbrazura, u shndërruan në vende debati, përballjeje dhe shprese kolektive.
Një element kyç i kësaj mobilizimi ishte aftësia e liderëve studentorë për të ruajtur një disiplinë jodhunshme, pavarësisht provokimeve dhe kërcënimeve. Kjo qasje kontribuoi në fitimin e mbështetjes së një pjese më të gjerë të popullsisë, përfshirë disa figura pranë regjimit që filluan të distancoheshin nga qeveria e Alisë. Edhe roli i mediave ndërkombëtare ishte vendimtar: raportimet dhe fotografitë e protestave arritën opinionin publik global, duke tërhequr vëmendjen mbi guximin e popullit shqiptar dhe vështirësitë që përballonte në luftën e tij për liri.
Këto ngjarje përbënë parathënien e një transformimi epokal për Shqipërinë. Protestat e dhjetorit 1990 jo vetëm që hapën rrugën për shpërbërjen e regjimit komunist, por nisën gjithashtu një proces të thellë reformash politike dhe shoqërore që do të formësonin të ardhmen e vendit. Në muajt në vijim, u pa krijimi i partive të reja politike, përfshirë Partinë Demokratike, e para që sfidoi hapur Partinë e Punës. Ky period shënoi gjithashtu fillimin e një vale liberalizimesh ekonomike, megjithëse të shoqëruara nga pasiguri dhe vështirësi, me synimin për të kaluar vendin drejt një sistemi tregu. Në planin shoqëror, popullsia shqiptare filloi të rikthejë të drejtat e saj themelore, përfshirë lirinë e shprehjes dhe të asociimit, të cilat deri atëherë ishin shtypur. Në nivel ndërkombëtar, Shqipëria rifilloi gradualisht marrëdhëniet diplomatike me shumë shtete, duke hapur dyert për mundësi të reja bashkëpunimi dhe mbështetjeje. Pavarësisht sfidave që pasuan, kjo periudhë përfaqësoi një pikë kthese, duke dëshmuar se guximi dhe vendosmëria e një populli mund të rishehin historinë. Pavarësisht sfidave dhe konflikteve që do të karakterizonin tranzicionin demokratik, protestat e dhjetorit 1990 përfaqësuan një pikë kthese, duke thyer murin e frikës dhe heshtjes që kishte mbytur shoqërinë për dekada. Kombi, i udhëhequr nga vendosmëria dhe guximi i një brezi të ri, ndërmori rrugën e gjatë dhe të ndërlikuar drejt një të ardhmeje demokratike dhe të pavarur. Ky proces nuk ishte i lirë nga kontradiktat: kalimi nga një diktaturë në një demokraci solli me vete tensione shoqërore, ekonomike dhe politike, por themelet e lirisë tashmë ishin hedhur, falë sakrificës dhe vendosmërisë së atyre që patën guximin të ngrihen në një moment vendimtar të historisë.
Reformat politike
Reformat politike të ndërmarra nga Ramiz Alia në vitin 1991 shënuan një kthesë epokale në historinë bashkëkohore të Shqipërisë, një vend thellësisht i shënuar nga kontradiktat dhe ngurtësitë e regjimit komunist. Nën presionin në rritje të manifestimeve popullore të gjera, të udhëhequra nga liderë të rinj dhe organizata qytetare që shprehën kërkesa specifike si fundi i shtypjes politike, hapja ekonomike dhe njohja e të drejtave civile themelore, Alia u detyrua të ndërmarrë një rrugë reformash që do të transformonin rrënjësisht peizazhin politik të vendit. Ndër masat kryesore të marra ishte legalizimi i partive politike, një ngjarje që i dha fund monopolit të Partisë së Punës së Shqipërisë (PPSH) dhe që hapi zyrtarisht rrugën për pluralizmin politik. Gjithashtu, u vendos që të mbaheshin zgjedhje të lira dhe pluraliste, duke shënuar përpjekjen e parë konkrete për një tranzicion demokratik pas më shumë se katër dekadash regjimi autoritar.
Konteksti në të cilin këto reforma u konceptuan ishte i karakterizuar nga një fragmentim i thellë social dhe një klimë politike shumë konfliktuale. Tranzicioni nga sistemi njëpartiak në një demokraci shumëpartiake nuk ishte një proces linear, por një rrugë plot pengesa, e shënuar nga tensione të thella ideologjike, si konflikti mes mbështetësve të doktrinave të vjetra marksiste-leniniste dhe atyre që promovonin një adoptim të shpejtë të modeleve perëndimore. Ngjarje kyçe, si protestat e dhunshme studentore në Tiranë dhe grevat në fabrikat kryesore të vendit, theksuan ndarjet dhe bënë të qartë nevojën për një ndryshim rrënjësor. Edhe pse reformat përfaqësonin një përparim formal, PPSH-ja mbajti një ndikim të rëndësishëm mbi strukturat shtetërore dhe ekonominë kombëtare, duke ushtruar një kontroll informal që shpesh minonte përpjekjet për demokratizim. Ky gjendje ushqente pakënaqësinë popullore, ndërsa shumë sektorë të shoqërisë shikonin me skepticizëm premtimet për ndryshim, duke pasur frikë se ato ishin mjete për të perpetuuar pushtetin e regjimit të vjetër nën një formë të re.
Shoqëria shqiptare, e traumatizuar nga dekada izolimi ndërkombëtar dhe nga një sistem ekonomik joefikas, përballej me një të ardhme plot pasiguri. Reformat politike, edhe pse domethënëse, nuk arritën të zhduknin frikërat e shumë qytetarëve, të ndarë mes entuziazmit për një kthesë demokratike dhe frikës se premtimet për ndryshim ishin vetëm iluzore. Për një pjesë të konsiderueshme të popullsisë, zgjedhjet e shpallura përfaqësonin një mundësi konkrete për të shkëputur lidhjet me të kaluarën, por për të tjerë ato perceptoheshin si një operacion kozmetik. Kjo polarizim ideologjik kontribuoi në krijimin e një klime të paqëndrueshmërisë, të përkeqësuar më tej nga një krizë ekonomike gjithnjë e më e thellë dhe nga infrastruktura të pamjaftueshme për të mbështetur një proces tranzicioni demokratik.
Zgjedhjet e marsit 1991, të parat me karakter pluralist pas dekadash regjimi totalitar, ishin një ngjarje vendimtare, por jo pa parregullsi. Ndër shkeljet më të rënda dhe të dokumentuara ishin akuzat për manipulim të rezultateve, intimidime fizike ndaj vëzhguesve të pavarur dhe presione të drejtpërdrejta ndaj votuesve, veçanërisht në zonat rurale ku ndikimi i PPSH-së mbetej ende dominues. Këto shkelje reflektonin si kompleksitetin teknik dhe logjistik të organizimit të zgjedhjeve në një kontekst pa tradita të konsoliduara demokratike, ashtu edhe tensionet politike që përshkonin Shqipërinë e asaj periudhe. Rezultatet zgjedhore nxorën në pah një komb të ndarë thellë: nga njëra anë, një popullsi ende e lidhur me të kaluarën; nga ana tjetër, një shtysë në rritje drejt një ndryshimi rrënjësor.
Periudha e tranzicionit që pasoi zgjedhjet u karakterizua nga sfida të paprecedenta. Nga njëra anë, u shfaqën forca të reja politike si Partia Demokratike, e udhëhequr nga Sali Berisha, që u paraqit si promovuesi kryesor i një modeli politik alternativ të bazuar në parime demokratike dhe gjithëpërfshirëse. Në të njëjtën kohë, lëvizje më të vogla si Bashkimi Socialist për Integrim filluan të marrin formë, duke zgjeruar spektrin e opsioneve politike të disponueshme. Nga ana tjetër, establishmenti i vjetër adoptoi strategji për të ruajtur kontrollin, përmes praktikave si kooptimi i figurave të reja dhe përdorimi instrumental i burimeve ekonomike. Kjo dinamikë e dyfishtë pengoi në mënyrë të konsiderueshme procesin e demokratizimit, duke gjeneruar paqëndrueshmëri politike dhe sociale.
Një autobus i mbingarkuar bëhet simbol i mbijetesës në Tiranë, kryeqytet i shënuar nga varfëria dhe plagët e një izolimi të imponuar për 40 vite nga regjimi stalinist i Enver Hoxhës, që e la vendin pa burime dhe mundësi. Foto nga Nicole Bengiveno
Pavarësisht vështirësive, reformat e ndërmarra nga Ramiz Alia përfaqësuan një pikë kthese në procesin e transformimit të Shqipërisë. Ato jo vetëm që mundësuan fillimin e një kalimi drejt një demokracie shumëpartiake, por ndikuan thellësisht te brezat e ardhshëm, duke konsoliduar idenë e pluralizmit politik dhe të të drejtave civile si shtylla themelore të sistemit politik. Për më tepër, ato hodhën bazat për një hapje më të madhe ndaj kontekstit ndërkombëtar, duke favorizuar anëtarësimin e vendit në organizata mbikombëtare si OSBE-ja dhe duke krijuar kushtet për aspiratat e ardhshme drejt integrimit evropian. Brezat e ardhshëm trashëguan një peizazh politik të fragmentuar, por dinamik, ku konkurrenca mes forcave politike kontribuoi në ndërtimin gradual të institucioneve më përfshirëse dhe më transparente. Edhe pse të papërsosura dhe shpesh të kushtëzuara nga presione të jashtme dhe të brendshme, këto masa vendosën themelet për një sistem politik më përfshirës dhe pluralist. Procesi i gjatë dhe i vështirë i tranzicionit hapi një fazë të re në historinë shqiptare, të karakterizuar si nga sfida, ashtu edhe nga mundësi, duke i hapur rrugën një ridimensionimi të rolit të vendit në skenën ndërkombëtare.
Zgjedhjet e vitit 1991
Zgjedhjet parlamentare të marsit 1991 përfaqësuan një kthesë vendimtare në historinë e Shqipërisë, duke simbolizuar përpjekjen e parë të vendit për të përqafuar një sistem politik shumëpartiak. Në kontrast me të kaluarën, kur zgjedhjet karakterizoheshin nga pjesëmarrje e detyrueshme dhe mungesa e alternativave reale, ky proces i ri zgjedhor u ofroi qytetarëve për herë të parë mundësinë për të zgjedhur mes opsioneve të ndryshme politike. Ky ndryshim shënoi një hap themelor drejt pluralizmit dhe pjesëmarrjes demokratike. Pas dekadash të dominimit nga Partia e Punës së Shqipërisë (PPSH), procesi zgjedhor u prit me shpresë të madhe nga popullsia, por gjithashtu u shënua nga tensione të thella dhe parregullsi.
Fushata zgjedhore u zhvillua në një kontekst tranzicioni të brishtë. Nga njëra anë, PPSH-ja, e ribashkuar si Partia Socialiste e Shqipërisë (PSSH), përpiqej të ruante kontrollin institucional duke shfrytëzuar burimet shtetërore dhe një rrjet ende të fuqishëm aleatësh në administratat lokale. Nga ana tjetër, Partia Demokratike e Shqipërisë (PD), e sapoformuar dhe e udhëhequr nga Sali Berisha, përfaqësonte një forcë përçarëse, të mbështetur nga entuziazmi në rritje popullor dhe mbështetja e diasporës shqiptare jashtë vendit.
Pavarësisht mungesës së përvojës së partive të reja dhe kufizimeve infrastrukturore, zgjedhjet regjistruan një pjesëmarrje të lartë, një tregues i qartë i dëshirës kolektive për ndryshim. Megjithatë, procesi nuk ishte pa polemika: akuza të shumta për manipulim, intimidim dhe favorizim të PSSH-së errësuan rezultatin përfundimtar. PSSH-ja siguroi një shumicë relative, duke garantuar ende një rol dominues, por PD-ja dhe partitë e tjera të vogla arritën të hyjnë në parlament, duke thyer për herë të parë monopolin politik të partisë së vetme.
Një rezultat ambivalent
Rezultati i zgjedhjeve të vitit 1991 u prit me ndjesi të përziera. Nga njëra anë, përfaqësoi një fitore simbolike për demokracinë, duke hapur rrugën për pluralizmin politik. Nga ana tjetër, nxori në pah vështirësitë e një tranzicioni kaq të shpejtë në një vend pa tradita të konsoliduara demokratike. PSSH-ja vazhdonte të kishte një ndikim të konsiderueshëm, ndërsa PD-ja dhe forcat e tjera në zhvillim përballeshin me sfida të mëdha për të konsoliduar praninë e tyre dhe për të ndërtuar një bazë politike solide.
Tensionet sociale dhe politike vazhduan të rriteshin në muajt pas zgjedhjeve. Një shembull domethënës ishte greva e përgjithshme e shkurtit 1991, e cila përfshiu mijëra punëtorë nga sektori industrial dhe bujqësor. Në Tiranë, protestuesit pushtuan sheshet kryesore, duke kërkuar jo vetëm kushte më të mira ekonomike, por edhe fundin e ndikimit politik të Partisë Socialiste mbi institucionet shtetërore. Në shumë qytete, si Vlora dhe Durrësi, shpërthyen trazira që reflektonin pakënaqësinë në rritje të popullsisë. Këto ngjarje theksuan vështirësinë e qeverisë për të përballuar kërkesat për ndryshim në një kontekst të krizës ekonomike dhe sociale pa precedent. Kriza ekonomike në vazhdim, me rritjen e papunësisë dhe mungesën kronike të mallrave thelbësore, përkeqësoi më tej situatën, duke vënë në provë qëndrueshmërinë e sistemit të ri politik.
Kuptimi historik i zgjedhjeve.
Pavarësisht sfidave, zgjedhjet e vitit 1991 shënuan një moment kthese. Për herë të parë, shqiptarët patën mundësinë të marrin pjesë në një proces politik që, ndonëse i papërsosur, ofronte një mundësi reale zgjedhjeje. Rëndësia historike e këtij eventi qëndron jo vetëm në vlerën e tij simbolike, por edhe në aftësinë për të katalizuar transformime të mëtejshme politike dhe ekonomike.
Zgjedhjet e vitit 1991 hodhën themelet për reformat e ardhshme kushtetuese dhe hapjen e mëtejshme të vendit ndaj komunitetit ndërkombëtar. Edhe pse PSSH-ja mbajti pushtetin afatshkurtër, ndryshimi i nisur nga ato zgjedhje rezultoi i pakthyeshëm, duke shënuar fillimin e një kapitulli të ri në historinë shqiptare: kalimin drejt një demokracie të plotë dhe një shoqërie pluraliste.
Formimi i partive të reja politike dhe lindja e shoqërisë civile
Lindja e partive të reja. Me futjen e sistemit shumëpartiak, Shqipëria përjetoi një ferment politik pa precedent. Shumë parti politike dolën në skenë si përgjigje ndaj kërkesës së rritur për pluralizëm dhe pjesëmarrje. Ndër to, Partia Demokratike (PD), e themeluar në dhjetor 1990 dhe e udhëhequr nga Sali Berisha, u afirmua shpejt si forca kryesore opozitare ndaj Partisë Socialiste të Shqipërisë (PSSH), trashëgimtare e drejtpërdrejtë e Partisë së Punës. PD-ja tërhoqi një bazë të gjerë mbështetësish, përfshirë studentë, intelektualë, punëtorë urbanë dhe pjesë të diasporës, të bashkuar nga dëshira për të shkëputur lidhjet me të kaluarën komuniste.
Përkrah PD-së, u krijuan edhe formacione të tjera politike që synonin të përfaqësonin segmente të ndryshme të shoqërisë shqiptare. Parti si Partia Republikane dhe Partia Socialdemokrate reflektonin një diversitet në rritje ideologjik, ndërsa lëvizje më të vogla përpiqeshin të adresonin kërkesa lokale dhe sektoriale. Ky peizazh politik i fragmentuar ishte pasqyrë e një shoqërie në transformim të shpejtë, ende thellësisht e ndikuar nga ndarjet e krijuara nga regjimi komunist.
Lindja e shoqërisë civile. Paralelisht, nisi të zhvillohej një shoqëri civile, me krijimin e organizatave joqeveritare si Shoqata Shqiptare për të Drejtat e Njeriut dhe media të pavarura si gazeta "Koha Jonë." Këto aktorë filluan të zinin një hapësirë të rëndësishme në jetën publike, duke promovuar debatin publik, transparencën dhe monitorimin e institucioneve. Megjithëse ende të dobëta dhe pak të strukturuara, ato hodhën bazat për një dialog më të hapur dhe më pjesëmarrës.
Lindja e shoqatave kulturore dhe grupeve të aktivistëve të angazhuar për të drejtat e njeriut përfaqësonte një element kyç të kësaj faze. Shumë nga këto organizata u përqendruan në promovimin e lirisë së shtypit, luftën kundër korrupsionit dhe mbrojtjen e minoriteteve etnike dhe fetare. Për më tepër, media të reja të pavarura si gazeta dhe radio dolën për të thyer monopolin shtetëror mbi informacionin, duke ofruar një platformë për debat dhe shprehje të opinioneve të ndryshme.
Këto zhvillime, edhe pse fillimisht të fragmentuara, kontribuuan në ndërtimin e një strukture sociale më të qëndrueshme. Shoqëria civile shqiptare ishte ende në fazat e saj të para, por përfaqësonte një forcë në ngritje, e cila do të luante një rol gjithnjë e më të rëndësishëm në ndërtimin e demokracisë dhe konsolidimin e një sistemi politik pluralist.
Konfliktet sociale
Procesi i tranzicionit u shoqërua me konflikte të thella sociale që e bënë rrugën drejt demokracisë të vështirë dhe komplekse. Protestat studentore, të cilat kishin shërbyer si katalizator për ndryshimin politik, vazhduan të luanin një rol thelbësor duke tërhequr vëmendjen mbi vështirësitë ekonomike dhe nevojën për reforma më të thella. Këtyre u shtoheshin tensionet etnike, veçanërisht në rajonet kufitare, ku pakicat kërkonin më shumë të drejta dhe njohje.
Vështirësitë ekonomike përfaqësonin një nga burimet kryesore të konfliktit. Tranzicioni drejt një ekonomie tregu, i shoqëruar nga mbyllja e mbi 50% të fabrikave shtetërore deri në vitin 1992 dhe një normë papunësie që arriti deri në 40% në disa rajone, shkaktoi një pakënaqësi të gjerë mes punëtorëve. Kjo pakënaqësi u shpreh përmes protestave të shpeshta, përfshirë manifestimet masive të vitit 1991 në Tiranë dhe Durrës, ku mijëra njerëz dolën në rrugë për të denoncuar kushtet e vështira dhe për të kërkuar ndërhyrje urgjente. Sindikatat, megjithëse ende të dobëta, filluan të organizonin greva dhe manifestime, duke u përpjekur të jepnin zë kërkesave të klasës punëtore.
Megjithë këto sfida, periudha 1985-1992 për Shqipërinë përfaqësonte një fazë ndryshimi epokal. Fundi i regjimit komunist dhe ardhja e demokracisë u shoqëruan me vështirësi të mëdha, por edhe me shpresa për të ardhmen. Popullsia shpresonte për një rindërtim të shpejtë të ekonomisë përmes investimeve të huaja dhe politikave të zhvillimit të qëndrueshëm. Gjeneratat e reja shikonin te liria politike një mundësi për të pasur akses në një arsim cilësor dhe një hapje më të madhe kulturore. Paralelisht, shumë shpresonin që integrimi me Evropën dhe komunitetin ndërkombëtar do të sillte stabilitet dhe mirëqenie, duke garantuar për vendin një të ardhme më të sigurt dhe më dinjitoze. Rindërtimi i një ekonomie të shkatërruar, konsolidimi i institucioneve demokratike dhe lufta kundër korrupsionit mbetën sfida qendrore. Megjithatë, procesi i demokratizimit shënoi një pikë të pakthyeshme për vendin, duke hapur rrugën për një kapitull të ri në historinë e tij.
Bibliografi
Vlora, Ismail Kemal Bey. Memorie. A cura di Nermin Falaschi, Noi pubblicisti, 1978.
Salleo, Ferdinando. Albania: un regno per sei mesi. Sellerio editore, 2000.
Lopez, Beppe. Il principe nel groviglio. Zines, 2009.
Vaina, Eugenio. Albania che nasce. Francesco Battiato editore, 1914.
Frashëri, Kristo. Shpallja e pavarësisë së Shqipërisë. Pubblicazione del Ministero dell'Educazione e della Cultura, 1957.
Biagini, A. F. Storia dell'Albania contemporanea: Dagli illiri all’Impero ottomano, dall’indipendenza alla dittatura di Enver Hoxha ai giorni nostri. Bompiani, 2021.
0 Comments