Kapitulli 1: Lufta për pavarësi (1900-1912)

Elton Varfi

Në këtë kapitull, eksplorojmë rrënjët e lëvizjes që çoi në emancipimin e Shqipërisë, duke nxjerrë në pah kontekstin historik, personalitetet kryesore dhe ngjarjet vendimtare që formësuan trajektoren e vendit drejt pavarësisë. Lufta e Shqipërisë për pavarësi rezulton të jetë jo vetëm një kapitull themelor i historisë kombëtare, por edhe një shprehje emblematike e dëshirës njerëzore për liri dhe vetëvendosje.

Konteksti historik i Shqipërisë në fillim të shekullit të 20-të

Në agimin e shekullit të 20-të, Shqipëria e gjeti veten të zhytur në një kontekst historik plot transformime epokale, duke shënuar fillimin e një epoke metamorfozash domethënëse për kombin ballkanik. Duke trashëguar trashëgiminë e rëndë që la vdekja e Skënderbeut më 17 janar 1468, Shqipëria pa fatin e saj të ndërthurur sërish me atë të Perandorisë Osmane, e cila, duke e ripushtuar atë, përuroi një periudhë të errët që zgjati katër shekuj. Në këto kohë të errëta, populli shqiptar iu nënshtrua vuajtjeve të pandërprera, me konvertimin e detyruar në Islam, duke ndikuar thellë në identitetin kulturor dhe social të shumicës së popullsisë së tij.

Luftëtarët shqiptarë të burgosur marshojnë nëpër rrugët e Beogradit (burimi: Robert Elise)

Megjithatë, me ardhjen e shekullit të njëzetë, Shqipëria u gjend në qendër të një vorbulle ndryshimesh rrënjësore. Pas shekujsh nën sundimin osman, themelet e asaj Perandorie, dikur sundimtare e padiskutueshme e trojeve ballkanike, filluan të shfaqnin shenjat e para të brishtësisë. Perandoria Osmane, dikur e lavdishme dhe e fuqishme, tani ishte një kolos i lëkundur, i tronditur nga kontradiktat e brendshme dhe një paaftësi në rritje për të përballuar sfidat e një shekulli të ri. Ky skenar i rënies perandorake i ofroi Shqipërisë mundësinë për të nisur rrugën drejt vetëvendosjes, duke hedhur themelet e luftës për pavarësi që do ta çlironte përfundimisht kombin nga zgjedha osmane.
Në këtë kontekst, Shqipëria po përgatitej të përjetonte një periudhë vendimtare të historisë së saj, një moment në të cilin dëshira për liri dhe pavarësi filloi të mbijë në zemrat e popullit të saj, në ankth për të rifituar identitetin e tyre kombëtar dhe për të rishkruar fatin e tyre në një zhvillim të shpejtë. botë. Porta e Lartë, duke treguar tolerancë ndaj subjekteve joislame, siç dëshmohet nga liria e dhënë grekëve për të mësuar gjuhën e tyre, mbajti një qëndrim dukshëm të ndryshëm ndaj shqiptarëve. Edhe ata që kishin pranuar Islamin u përballën me një ndalim kategorik të hapjes së shkollave shqipe dhe përdorimit zyrtar të gjuhës së tyre. Kjo politikë diskriminuese u përkeqësua nga ngritja e xhonturqve në vitin 1908, të cilët morën një linjë edhe më agresive ndaj komunitetit shqiptar. Reagimi shqiptar ishte i menjëhershëm: u shfaqën kërkesat për të drejta gjuhësore dhe kulturore, duke shënuar fillimin e pakënaqësisë në rritje.
Këto tensione u intensifikuan në fillim të vitit 1910, veçanërisht në Kosovë, ku situata degjeneroi shpejt në një kryengritje që u përhap drejt jugut. Konteksti ballkanik u destabilizua më tej nga shpallja e luftës e Italisë ndaj Turqisë më 29 shtator 1911, një ngjarje që kontribuoi në zhytjen e rajonit në një vorbull konfliktesh të njohura si Luftërat Ballkanike. Këto përleshje u karakterizuan me dhunë ekstreme, me ekzekutime masive dhe mizori të kryera kryesisht kundër civilëve shqiptarë, të kryera me brutalitet të paparë nga serbët dhe malazezët në veri dhe akoma më egërsisht nga grekët në jug.
Dhuna pa dallim, e nxitur nga urrejtja dhe intoleranca racore dhe fetare, shkaktoi shkatërrimin e komuniteteve të tëra në një vend që ende lufton për të mbrojtur sovranitetin e tij. Raportet dhe dëshmitë gazetareske të kohës flasin për fshatrat e djegura, familjet e shkatërruara, dëbimet dhe masakrat që parashikuan tragjedi të ngjashme të luftërave të Bosnjës dhe Kosovës në fund të shekullit të 20-të. Në mungesë të një autoriteti efektiv qeveritar dhe në një klimë paqëndrueshmërie të përforcuar nga prania e gjerë e armëve, ndodhën episode të dhunës ekstreme, duke lënë gjurmë të pashlyeshme në kujtesën kolektive shqiptare.
Përshkallëzimi i kryengritjes shqiptare, duke filluar fuqishëm nga veriu dhe duke u përhapur me shpejtësi në të gjithë territorin kombëtar, shërbeu si katalizator për një sërë ngjarjesh që do të ndryshonin në mënyrë të pariparueshme dinamikën e pushtetit në gadishullin ballkanik. Kjo lëvizje kryengritëse jo vetëm që sforcoi forcat e mbetura të Perandorisë Osmane, por gjithashtu shtroi terrenin për fitoret që shtetet aleate ballkanike do të arrinin më vonë kundër Turqisë. Rëndësia historike e kësaj kryengritjeje, ndoshta e pa njohur plotësisht në atë kohë, ishte vendimtare në përcaktimin e rezultateve të konflikteve në rajon.
Gjatë kësaj periudhe tranzicioni dhe rilindjes kombëtare, identiteti shqiptar u intensifikua, i ushqyer jo vetëm nga sfidat imediate politike dhe sociale, por edhe nga një rilidhje e thellë me një të kaluar të pasur e të larmishme historike dhe kulturore. Rizbulimi dhe valorizimi i trashëgimisë kulturore shqiptare, të pasuruar me mijëvjeçarë të historisë, u perceptua si një kthim në origjinë dhe si nevojë për vetëvendosje dhe sovranitet.
Dobësimi progresiv i Perandorisë Osmane i ofroi Shqipërisë mundësinë për të nisur një kapitull të ri në historinë e saj, duke shënuar fundin e një epoke dominimi të huaj dhe fillimin e një periudhe lirie. Vetëdija për përkatësinë e një kombi unik, i aftë për t'i rezistuar fatkeqësive dhe për të ruajtur identitetin e tij kulturor të pandryshuar në shekuj, përfaqësonte themelin e një dëshire të thellë për pavarësi, duke e orientuar Shqipërinë drejt një rruge të vetëvendosjes dhe sovranitetit kombëtar.
Zjarri nacionalist shqiptar i kësaj periudhe nuk ishte një fenomen i izoluar, por shprehje e një lëvizjeje më të gjerë që e pa Shqipërinë të ripohonte fuqishëm identitetin e saj kombëtar, duke pretenduar një rol udhëheqës midis kombeve të pavarura të botës. Lufta për pavarësi, e mbështetur nga një ndërgjegjësim kulturor i rilindur dhe një përkushtim i pakushtëzuar për vetëvendosje, shënoi agimin e një epoke të re për Shqipërinë, një epokë në të cilën kombi ballkanik mund të niste më në fund rrugën drejt përmbushjes së fatit të dikujt.
Kjo aspiratë ishte pjesë e një konteksti më të gjerë turbulence dhe nacionalizmi që po shfaqej në të gjithë zonën e Ballkanit, një rajon në të cilin lulëzuan lëvizjet për pavarësi që vunë në dyshim rendin e lashtë perandorak, duke parashikuar shpërbërjen e regjimeve të vjetra dhe lindjen e shteteve të reja kombëtare. Në këtë klimë nacionalizmi të zjarrtë, Shqipëria u shqua jo si një entitet i izoluar, por si pjesë përbërëse e një fenomeni të gjerë rajonal, duke dëshmuar një epokë transformimesh të thella politike dhe sociale.

Rebelët shqiptarë me udhëheqësin e tyre Idriz Seferin

Shfaqjet e këtij nacionalizmi shqiptar morën forma të ndryshme, nga veprimtaritë klandestine të shoqërive sekrete deri te takimet e fshehta, nëpërmjet botimeve patriotike e deri te demonstratat publike ku përfshiheshin pjesë të mëdha të popullsisë. Me gjithë larminë e manifestimeve të tyre, këto iniciativa u afruan drejt një qëllimi të vetëm madhështor: riafirmimit të identitetit kombëtar shqiptar dhe pushtimit të vetëvendosjes që i ishte shmangur me shekuj.
Në këtë kontekst shprese të ripërtërirë dhe vendosmëri të pandalshme, doli me forcë figura e Ismail Qemalit . Udhëheqja e tij, e karakterizuar nga një vizion i ndritur dhe një strategji e mprehtë politike, luajti një rol të rëndësishëm në katalizimin e aspiratave për pavarësi të popullit shqiptar, duke i realizuar ato në Shpalljen historike të Pavarësisë së vitit 1912. Kjo ngjarje vendimtare jo vetëm që shënoi agimin e një të re epokë për Shqipërinë, por përfaqësonte edhe një akt guximi kolektiv dhe një deklaratë të fortë besimi në të ardhmen e kombit.
Pra, ardhja e shekullit të njëzetë përfaqësoi një periudhë tranzicioni vendimtar për Shqipërinë. Dëshira për vetëvendosje dhe pavarësi, e fjetur prej kohësh, gjeti një jetë të re dhe bëri rrugën e saj nëpër rrjetat e një rendi perandorak në rënie. Kjo periudhë historike, plot sfida dhe plot mundësi, pa nacionalizmin shqiptar të merrte fuqi të reja. I mbështetur nga ndërgjegjësimi për identitetin e tij të veçantë kulturor dhe vendosmëria për të ndërtuar një të ardhme të bazuar në liri dhe vetëqeverisje, populli shqiptar filloi të shkruante një kapitull të ri në historinë e tij.
Lufta për pavarësi, pra, nuk ishte vetëm një përgjigje ndaj presioneve të jashtme apo rënies së Perandorisë Osmane, por dhe mbi të gjitha manifestim i një dëshire të thellë për shpengim dhe afirmim kombëtar. Shqiptarët, të frymëzuar nga shembulli i kombeve të tjera ballkanike dhe të mbështetur nga një traditë e pasur rezistence dhe krenarie kulturore, u bashkuan nën drejtimin e figurave karizmatike si Ismail Qemali , duke hartuar rrugën drejt realizimit të ëndrrës për një të lirë dhe sovran.


Lëvizja nacionaliste shqiptare

Sundimi shekullor i Perandorisë Osmane, i cili për shekuj kishte ushtruar ndikimin e tij të pagabueshëm në Shqipëri, kishte filluar të shfaqte shenja të pagabueshme dobësimi. Kjo periudhë e gjatë shtypjeje kishte ngulitur një ndjenjë pakënaqësie në rritje në shpirtin e popullit shqiptar, duke u shndërruar në një dëshirë të dukshme për të rifituar identitetin dhe sovranitetin e tij kombëtar.
Ky zjarr nacionalist nuk ishte një rrufe në qiell, por rezultat i një zgjimi të ngadalshëm dhe progresiv. Shqiptarët, me këmbëngulje dhe guxim, filluan të organizojnë mbledhje të fshehta, të shtypin botime klandestine dhe të thurin një rrjet aleancash brenda dhe jashtë kufijve të tyre kombëtarë. Këto aktivitete u gjallëruan nga një ndërgjegjësim i thellë për historinë dhe kulturën e tyre, si dhe nga një aspiratë e pandalshme për liri.
Fundi i Perandorisë Osmane ofroi një mundësi unike: për të rindërtuar shoqërinë shqiptare mbi themele të reja, duke ruajtur pasuritë e trashëgimisë së saj kulturore dhe në të njëjtën kohë duke u hapur ndaj ndikimeve moderne. Në këtë kontekst, lëvizja nacionaliste shqiptare ishte jo vetëm një luftë për pavarësi politike, por edhe një proces i thellë rilindjeje kulturore dhe shoqërore.
Angazhimi i intelektualëve, poetëve, luftëtarëve dhe politikanëve shqiptarë në artin e diplomacisë dhe rezistencës së armatosur u bë kështu simboli i një kombi, i cili, pavarësisht vështirësive dhe ndarjeve të brendshme, u bashkua me një objektiv të përbashkët: afirmimin e identitetit të tij në një ndryshim të shpejtë. Evropa dhe bota.
Lëvizja nacionaliste shqiptare, e rrënjosur në një traditë shekullore të rezistencës dhe mbrojtjes së identitetit kulturor, filloi të kristalizohej në një formë dukshëm më të organizuar në fillim të shekullit të 20-të. Kjo shtysë drejt mobilizimit kombëtar u ushqye nga një grup intelektualësh, politikanësh dhe veprimtarësh, të cilët të gjallëruar nga një ndjenjë e thellë përkatësie ndaj tokës së tyre dhe rrënjëve kulturore të Shqipërisë, i dhanë jetë një rruge lufte për vetëvendosje. Kjo rrugë do të arrinte kulmin e saj me shpalljen e Shpalljes së Pavarësisë në vitin 1912, duke shënuar një kthesë historike për popullin shqiptar.
Këta pionierë të nacionalizmit shqiptar, të bashkuar nga një ideal i përbashkët i lirisë dhe sovranitetit, punuan në fronte të shumta për të zgjuar ndërgjegjen kombëtare dhe për të mobilizuar mbështetjen popullore për kauzën e pavarësisë. Nëpërmjet shtypit, letërsisë, arsimit dhe diplomacisë, ata përhapën idealet e vetëvendosjes dhe bashkimit kombëtar, duke sfiduar politikat asimiluese dhe kufizimet e vendosura nga Perandoria Osmane. Angazhimi i tyre nuk kufizohej vetëm në protesta politike; ata gjithashtu punuan për të ruajtur dhe përmirësuar gjuhën, historinë dhe traditat shqiptare, duke ndihmuar në krijimin e një ndjenje të identitetit kolektiv që kapërceu ndarjet rajonale dhe shoqërore.
Puna e këtyre vizionarëve u karakterizua nga një aftësi e jashtëzakonshme për t'u përshtatur me rrethanat në ndryshim dhe një mprehtësi strategjike që lejoi lëvizjen nacionaliste të lundronte në kompleksitetin e kontekstit ndërkombëtar. Bashkëpunimi me lëvizjet e tjera për pavarësi, aftësia për të shfrytëzuar rivalitetet midis fuqive evropiane dhe angazhimi për ndërtimin e një rrjeti aleancash ndërkombëtare ishin elementë kyç në strategjinë e lëvizjes nacionaliste shqiptare.
Shpallja e Pavarësisë e vitit 1912 ishte, pra, kulmi i një procesi të gjatë dhe kompleks, i cili e pa Shqipërinë të dilte nga zgjedha e Perandorisë Osmane si një komb i lirë dhe sovran. Kjo ngjarje historike nuk ishte thjesht rezultat i aspiratave politike; ishte fryt i një zgjimi të thellë kulturor dhe i një lufte elastike për afirmimin e identitetit shqiptar. Me realizimin e saj, lëvizja nacionaliste shqiptare jo vetëm arriti pavarësinë politike, por ripohoi me forcë ekzistencën e një kulture dhe historie unike, duke hedhur themelet për ndërtimin e një shteti modern dhe koheziv shqiptar.
Themelimi i shoqërive sekrete, së bashku me përhapjen e botimeve dhe organizimin e përpiktë të takimeve politike, përbënin një mjet thelbësor nëpërmjet të cilit idetë e lirisë dhe të kohezionit kombëtar filluan të përhapen gjerësisht në popullatën shqiptare. Këto mjete mobilizimi, të dalluara për efektivitetin e tyre të jashtëzakonshëm komunikues dhe organizativ, zbuluan aftësinë e tyre për të kapërcyer barrierat e brendshme, duke gërshetuar një ndjenjë uniteti kombëtar që arriti të kapërcejë pabarazitë rajonale, sociale dhe kulturore të rrënjosura më parë në shoqëri.
Puna e kryer nga këto shoqëri sekrete dhe forma të tjera të grumbullimit politik u karakterizua nga aktivitete intensive ndërgjegjësuese dhe edukimi politik. Nëpërmjet takimeve klandestine, botimeve të shpërndara nën mbulesë dhe shkëmbimeve të maskuara kulturore, u promovua një zgjim kolektiv drejt ndërgjegjësimit të një identiteti të përbashkët shqiptar, i cili shkonte përtej ndarjeve të imponuara nga gjeografia apo klasat shoqërore. Ky rrjet i fshehtë i rezistencës kulturore dhe politike luajti një rol vendimtar në forcimin e lidhjeve midis anëtarëve të bashkësisë kombëtare, duke nxitur një dëshirë të përbashkët për emancipim dhe vetëvendosje.
Efektiviteti i këtyre mjeteve mobilizuese nuk qëndronte vetëm në aftësinë e tyre për të përhapur ide revolucionare, por edhe në aftësinë për të krijuar një ind lidhor midis individëve dhe grupeve të ndryshme, duke bashkuar popullsinë nën një ideal të vetëm të luftës për pavarësi. Krijimi i ndjenjës së përkatësisë kombëtare, i ndjekur kaq intensivisht përmes këtyre veprimtarive klandestine, siguroi terrenin pjellor mbi të cilin mbinte aspirata për një komb të lirë dhe sovran, të aftë për vetëvendosje në skenën ndërkombëtare.
Në këtë kontekst, themelimi i shoqërive sekrete, përhapja e botimeve dhe organizimi i takimeve politike mori një kuptim që shkonte përtej kundërshtimit të thjeshtë ndaj sundimit osman. Ato u bënë shprehja e një dëshire kolektive për shëlbim, e një dëshire të thellë për të ripushtuar identitetin dhe sovranitetin e vet kombëtar. Këto nisma, ndonëse funksionuan në hije, ndriçuan rrugën drejt pavarësisë, duke konsoliduar themelet për një lëvizje kohezive nacionaliste shqiptare të vendosur për të rimarrë vendin e saj midis kombeve të lira të botës.
Veprimi sinergjik i këtyre grupeve, i gjallëruar nga një vizion kolektiv për të ardhmen e Shqipërisë, u dëshmua të ishte një shtyllë themelore në promovimin e ndërgjegjësimit kolektiv për mundësinë reale të fitimit të pavarësisë. Figura intelektuale të kalibrit të Ismail Qemalit , me kapacitetin e tyre vizionar dhe frymëzues, ishin vendimtare në kanalizimin e dëshirës së përhapur për vetëvendosje drejt një projekti politik të mirëpërcaktuar dhe drejt krijimit të një lëvizjeje të strukturuar nacionalçlirimtare. Shoqëria shqiptare, e karakterizuar tradicionalisht nga ndarje të thella të natyrës së larmishme, zbuloi në kauzën nacionaliste një pikë konvergjence dhe bashkimi, një synim më i lartë që justifikonte pezullimin e rivaliteteve të lashta në emër të një të mire kolektive.
Përhapja e ideve nacionaliste, të përcjella përmes kanaleve të reja të komunikimit, luajti një rol vendimtar në mishërimin e kësaj ndjenje të përkatësisë kolektive, duke lehtësuar shfaqjen e një ndërgjegjeje të bashkuar kombëtare, të vendosur për të rifituar sovranitetin e saj. Për këtë arsye, marshimi drejt pavarësisë u shënua nga një sërë nismash, të cilat, pavarësisht nga diversiteti i tyre, kontribuan në krijimin e një fronti të bashkuar të aftë për të sfiduar autoritetin osman dhe për të shfajësuar fuqishëm të drejtën e Shqipërisë për të ekzistuar si një e lirë dhe e pavarur. Shpallja e Pavarësisë së vitit 1912 përfaqësoi kulmin e kësaj rruge, momentin në të cilin Shqipëria, pas shekujve të sundimit të huaj, më në fund mundi t'i shpallte botës identitetin e saj kombëtar, duke inauguruar një epokë të re në historinë e saj.
Figura emblematike e Ismail Qemalit doli si katalizator i këtyre aspiratave, duke simbolizuar dëshirën kolektive për pavarësi. Lidershipi dhe vizioni i tij strategjik ishin përcaktues në konsolidimin e popullit shqiptar rreth një qëllimi të përbashkët, duke demonstruar se vendosmëria dhe uniteti mund ta shndërronin në mënyrë efektive aspiratën për liri në një realitet të prekshëm.

Ismail Qemali Bej Vlora së bashku me Isa Boletinin, udhëheqës i kryengritjes së kosovarëve kundër turqve.

Agimi i shekullit të njëzetë shënoi një periudhë zgjimi të thellë kombëtar për Shqipërinë. Pakënaqësia në rritje ndaj sundimit osman, e nxitur nga rrymat nacionaliste evropiane dhe dobësimi i Perandorisë, gjeti shprehje në një lëvizje të organizuar që synonte të riafirmonte me forcë identitetin shqiptar. Ky proces mobilizimi, që kulmoi me Shpalljen historike të Pavarësisë, shënoi agimin e një epoke të re për Shqipërinë. . . karakterizohet nga liria dhe vetëvendosja, në të cilën populli shqiptar më në fund mund të ecë në rrugën drejt fatit të vet.

Pakënaqësia në rritje e popullsisë shqiptare me sundimin osman


Në fillimet e shekullit të njëzetë, popullsia shqiptare ishte e zhytur në një klimë të pakënaqësisë në rritje ndaj sundimit osman. Kjo ndjenjë tejkalonte ankesat e thjeshta për vështirësitë ekonomike të Perandorisë ose joefikasitetin administrativ. Në zemër të kësaj pakënaqësie të përhapur qëndronte një perceptim i thellë i tjetërsimit kulturor, një ndjenjë e çuditshmërisë që përshkonte çdo shtresë të shoqërisë shqiptare. Politikat asimiluese të imponuara nga Perandoria Osmane, që synonin homogjenizimin e identiteteve të larmishme brenda kufijve të saj, kërcënonin të gërryenin, në mos të fshinin plotësisht, trashëgiminë e pasur kulturore të Shqipërisë. Kjo trashëgimi, e farkëtuar gjatë shekujve të historisë unike dhe traditave të veçanta, tani ishte në rrezik.
Çështja në qendër të kësaj pakënaqësie kapërceu thjesht ruajtjen e zakoneve apo shprehjes artistike; përkundrazi, ishte vetë thelbi i identitetit kombëtar shqiptar që ishte në rrezik . Vendosja e kufizimeve në përdorimin e gjuhës shqipe, shtypja e festave tradicionale dhe pengesa për transmetimin e historive themeluese që kishin formësuar identitetin kolektiv të komunitetit u perceptuan si akte të shtypjes kulturore. Çdo përpjekje për të minuar trashëgiminë kulturore shqiptare u pa vetëm si një sulm ndaj komponentëve të saj individualë, por si një sulm i vërtetë ndaj ekzistencës së kombit shqiptar.
Në këtë kuadër të rezistencës kulturore, populli shqiptar filloi të mobilizohej, duke kërkuar mënyra për të ruajtur identitetin e tij dhe për të kundërshtuar politikat perandorake. Lufta për mbijetesë kulturore ishte e ndërthurur pazgjidhshmërisht me lëvizjen në rritje për pavarësi, duke përvijuar një rrugë rezistence që do të përcaktonte historinë shqiptare në shekullin e ri. Ruajtja e gjuhës, e traditave dhe e historisë nuk ishte vetëm një akt rebelimi kundër shtypësit, por u bë afirmim i sovranitetit kulturor që shkoi paralelisht me aspiratën për sovranitet politik.
Pikërisht në përgjigje të këtij kërcënimi kulturor urgjent, ndjenja nacionaliste shqiptare filloi të piqej me intensitet të përshpejtuar, duke zënë rrënjë në një vetëdije të thellë për përkatësinë në një tokë dhe kulturë unike. Kjo ndjenjë, ndonëse nuk ishte e re në shpirtin e popullit shqiptar, u katalizua nga politikat osmane në mënyrë të tillë që ta shndërronte një identitet të ruajtur deri atëherë në mënyrë relativisht pasive, në një kauzë aktive dhe të gjallë. gjë që ia vlente të luftohej me vendosmëri.
Kjo rilindje e nacionalizmit shqiptar u nxit nga ideja se shqiptarët, si popull, ishin bartës të të drejtave të patjetërsueshme për tokën, gjuhën dhe traditat e tyre; të drejta që asnjë fuqi e jashtme nuk kishte autoritetin për t'i shtypur ose mohuar. Në këtë pikë kthese historike, dëshira për vetëvendosje filloi të kristalizohej jo vetëm si reagim ndaj politikës së asimilimit të detyruar, por edhe si afirmim i një të drejte themelore dhe të domosdoshme.
Shqiptarët filluan ta njihnin veten jo më thjesht si nënshtetas të një perandorie në rënie, por si anëtarë efektivë të një kombi me dinjitetin e tij të brendshëm, një histori të pasur e komplekse dhe mbi të gjitha, një të ardhme që duhej përcaktuar dhe formuar në mënyrë të pavarur. Ky ndërgjegjësim shënoi fillimin e një tranzicioni nga një ndjenjë e përgjithshme pakënaqësie drejt një lëvizjeje të organizuar dhe kompakte për pavarësi, duke inauguruar një epokë të re për Shqipërinë. Në këtë kontekst, lufta për liri dhe sovranitet kombëtar u bë guri i themelit rreth të cilit filloi të rrotullohej fati i mbarë kombit, duke përvijuar një rrugë qëndrese dhe shpengimi që do të shënonte thellësisht historinë shqiptare të shekullit të 20-të.


Ndikimi i ideve nacionaliste në Evropë dhe dobësimi i Perandorisë Osmane

Në kontekstin evropian të fillimit të shekullit të njëzetë, fermentimi nacionalist që po përhapej përfaqësonte një forcë të fuqishme dhe transformuese. Kjo shkollë mendimi ushtroi ndikim të konsiderueshëm mbi popujt ende të lidhur me zinxhirë në zgjedhën e perandorive shumëkombëshe, duke përfshirë shqiptarët, të cilët jetonin nën sundimin e Perandorisë Osmane. Ideologjitë e lirisë, barazisë dhe vëllazërisë, parime që kishin gjetur shprehjen e tyre të parë konkrete gjatë Revolucionit Francez, vazhduan të rezononin në të gjithë kontinentin si një jehonë e parimeve universale, duke frymëzuar dhe ushqyer lëvizjet e rezistencës dhe aspiratat e pavarësisë në të gjithë Evropën.

Asambleja e nacionalistëve të mbledhur në Vlorë që shpalli pavarësinë e kombit. Në qendër Ismail Qemal Bej Vlora.

Këto ideale, larg nga të qenit thjesht abstraksione filozofike, u mishëruan në modele konkrete të qeverisjes dhe organizimit shoqëror, duke ofruar shpresë të prekshme për ata popuj që aspironin lirinë dhe vetëvendosjen kombëtare. Impulsi drejt krijimit të shteteve kombëtare, në të cilat popullatat mund të shprehnin dhe ruanin identitetin e tyre kulturor dhe gjuhësor, gjeti terren pjellor në një epokë të shënuar nga ndryshime të thella politike dhe sociale.
Në të njëjtën kohë, dobësimi i Perandorisë Osmane ndihmoi në krijimin e një konteksti të favorshëm për lulëzimin e këtyre aspiratave nacionaliste. Erozioni progresiv i pushtetit qendror osman, i rënduar nga krizat e brendshme dhe presionet e jashtme në rritje, përvijoi një skenar në të cilin popujt e nënshtruar panë që shanset e tyre për të rifituar pavarësinë e tyre rriteshin. Shqipëria, në këtë kontekst, doli si një teatër themelor i kësaj lufte për vetëvendosje, pasi shqiptarët u gjendën përballë jo vetëm sfidave të shtypjes perandorake, por edhe me mundësinë për të rishkruar fatin e tyre.
Ndikimi i ideve nacionaliste në Evropë, pra, ishte jo vetëm një proces i përshpejtimit të lëvizjeve për pavarësi, por edhe një element kyç që kontribuoi në formësimin e identitetit kolektiv të popujve të nënshtruar, përfshirë edhe shqiptarët. Këta të fundit, të frymëzuar nga fitoret dhe betejat e kombeve të tjera, filluan të perceptojnë më qartë mundësinë e një të ardhmeje të bazuar në vetëqeverisjen, njohjen e të drejtave të tyre dhe kremtimin e trashëgimisë së tyre kulturore. Në këtë kontekst bujë e ndryshimi, Shqipëria ishte gati të niste rrugëtimin e saj drejt pavarësisë, duke shënuar kështu fillimin e një epoke të re në historinë e saj mijëravjeçare.
Në të njëjtën kohë, Perandoria Osmane u përball me një sërë sfidash të brendshme dhe presionesh të jashtme që nxirrnin në pah brishtësinë e saj strukturore në rritje. Ky ent i madh politik, dikur dominonte mbi territore të gjera që shtriheshin në tre kontinente, tani u gjend përballë sfidës së mundimshme të modernizimit në një epokë të shënuar nga ndryshime të shpejta teknologjike, ekonomike dhe politike. Paaftësia e saj për të modernizuar në mënyrë efektive dhe adekuate pretendimet kombëtare në rritje brenda kufijve të saj e bëri Perandorinë veçanërisht të prekshme ndaj interesave ekspansioniste të fuqive evropiane, gjithnjë e më të etur për të riformuar ekuilibrin gjeopolitik në avantazhin e tyre.
Kjo situatë e paqëndrueshmërisë perandorake hapi një dritare unike mundësish për lëvizjet nacionaliste, përfshirë atë shqiptare, të cilat panë në dobësimin e Perandorisë mundësinë për të avancuar më me forcë pretendimet e tyre për sovranitet dhe pavarësi. Prandaj, lufta për vetëvendosje ishte pjesë e një konteksti më të gjerë të rivaliteteve ndërkombëtare dhe transformimeve politike, të cilat u ofronin popujve të nënshtruar shpresën për të qenë më në fund në gjendje të dilnin si aktorë sovranë në skenën botërore.
Në veçanti, shqiptarët e interpretuan këtë situatë si një sinjal për intensifikimin e përpjekjeve të tyre organizative dhe diplomatike, duke synuar ndërtimin e një fronti të bashkuar, të aftë për të kërkuar efektivisht të drejtën e pavarësisë. Ekosistemi ndërkombëtar i fillimit të shekullit të njëzetë, i karakterizuar nga nacionalizmi i përhapur dhe një Perandori Osmane në rënie, shërbeu si një stimul për forcimin e identitetit kombëtar shqiptar dhe për avancimin e projektit të saj për një shtet të pavarur. Në këtë kryqëzim historik vendimtar, lëvizja nacionaliste shqiptare jo vetëm që përfitoi nga frymëzimi që vinte nga betejat për pavarësi të kombeve të tjera, por gjithashtu u gjend duke lundruar në dinamikën komplekse të një teatri të tensioneve dhe ambicjeve konfliktuale të rajonit ballkanik. Aftësia për të shfrytëzuar strategjikisht situatën ndërkombëtare dhe për të mobilizuar mbështetjen e brendshme dhe të jashtme u bë, pra, një element kyç në luftën e shqiptarëve për pavarësi, duke shënuar një hap vendimtar drejt realizimit të shtetit të tyre kombëtar të aspiruar.
Ndikimi i ideve nacionaliste evropiane, i kombinuar me dobësimin e Perandorisë Osmane, luajti një rol vendimtar në evoluimin e nacionalizmit shqiptar. Ky kontekst ndërkombëtar veproi si një motor për lëvizjen, duke ofruar jo vetëm një kornizë ideologjike referimi, por edhe shembuj konkretë të suksesit të pavarësisë që mund të imitoheshin. Shqiptarët, dëshmitarë të ndryshimeve që po ndodhnin në vise të tjera të Evropës dhe të vetëdijshëm për cenueshmërinë në rritje të Perandorisë Osmane, gjetën në rrethanat historike dhe politike të kohës terrenin pjellor për afirmimin e aspiratave të tyre kombëtare.
Në këtë klimë të ripërtërirë optimizmi dhe ndërgjegjësimi politik, lëvizja nacionaliste shqiptare filloi të organizonte dhe artikulonte kërkesat e saj me më shumë vendosmëri. Parimet e lirisë, barazisë dhe vëllazërisë u bënë shtyllat mbi të cilat do të ngrihej projekti i një kombi sovran shqiptar, duke frymëzuar një brez intelektualësh, veprimtarësh dhe patriotësh për të luftuar për krijimin e një shteti të pavarur. Konvergjenca midis frymëzimit të marrë nga lëvizjet për pavarësinë evropiane dhe rrethanave specifike të Shqipërisë nën Perandorinë Osmane përvijoi një rrugë lufte që, ndonëse e rrënjosur në historinë dhe kulturën e veçantë shqiptare, ishte gjithashtu pjesë e një lëvizjeje më të gjerë nacionalçlirimtare që përshkoi Evropën në fillimi i shekullit të njëzetë.

 

Figura e Ismail Qemalit

Në panoramën e historisë shqiptare, Ismail Qemali shfaqet si një figurë me rëndësi të jashtëzakonshme, duke mishëruar jo vetëm rolin e liderit politik, por edhe atë të forcës lëvizëse autentike të një epoke. Më shumë se një pjesëmarrës i thjeshtë në ngjarjet historike, Qemali shfaqet si një fener idealesh, ndikimi i të cilit shtrihet shumë përtej kronologjisë së ngjarjeve për t'u rrënjosur thellë në identitetin kombëtar shqiptar. Ekzistenca e saj, e karakterizuar nga aktiviteti intensiv politik, periudhat e mërgimit dhe një vizioni i ndritur strategjik, shpaloset si një kapitull vendimtar i historisë, i ndërthurur pazgjidhshmërisht me procesin e zgjimit kombëtar të Shqipërisë në agimin e shekullit të 20-të.

Ismail Qemal Bej Vlora (Vlorë, 16 janar 1844 – Peruxhia, 24 janar 1919)

I lindur në vitin 1844 në një familje të shquar vlonjate , Ismail Qemali u rrit në një kontekst ende nën sundimin e Perandorisë Osmane, një entitet që kishte ushtruar kontrollin e tij mbi rajonet e Ballkanit për shekuj me radhë. Që në rininë e tij, Qemali u shqua për zgjuarsi intelektuale dhe përkushtim të palëkundur për çështjen e vetëvendosjes shqiptare, një angazhim që e shtyu të ndiqte studime të larta dhe të zhytej në rrymat reformiste osmane. Pikërisht në këtë mjedis ai filloi të perceptonte kufizimet dhe kontradiktat e thella të një perandorie në rënie, e paaftë për të vlerësuar dhe vlerësuar diversitetin kulturor dhe kombëtar të popujve të ndryshëm të saj.
Karriera e Qemalit brenda administratës osmane, ndonëse e shënuar nga disa suksese, shpejt u tregua e papajtueshme me angazhimin e tij në rritje për çlirimin dhe vetëvendosjen e Shqipërisë. Vizioni i tij politik, i ndikuar thellësisht nga konteksti evropian i asaj kohe, i karakterizuar nga një ferment i gjallë nacionalist dhe lëvizje për pavarësi, e shtyu atë drejt një kundërshtimi të qartë ndaj politikave centraliste të Perandorisë. Qemali e pa Evropën, me idealet e lirisë, barazisë dhe vëllazërisë, jo vetëm si burim frymëzimi, por edhe si një aleat të mundshëm në betejën për pavarësinë e Shqipërisë.
Nëpërmjet veprimeve dhe udhëheqjes së tij, Ismail Qemali doli si një figurë kyçe në drejtimin e Shqipërisë drejt pavarësisë, duke dëshmuar me jetën e tij se ëndrra e një kombi të lirë dhe sovran ishte e mundur të shndërrohej në një realitet të prekshëm. Trashëgimia e tij, e shënuar nga një luftë këmbëngulëse për sovranitet dhe identitet kombëtar shqiptar, vazhdon të jetë një shtyllë themelore në imagjinatën kolektive të popullit shqiptar, duke frymëzuar brezat e ardhshëm për të rritur kulturën e tyre dhe për të mbrojtur të drejtat e tyre.
Angazhimi i Ismail Qemalit e shihte atë si protagonist të internimeve dhe persekutimeve, por edhe si një endës të aftë aleancash dhe një lundërtar ekspert i dinamikave komplekse ndërkombëtare të kohës së tij. Ekzistenca e tij ishte një akt i vazhdueshëm balancues midis pragmatizmit dhe idealeve të larta. Shpallja e Pavarësisë së Shqipërisë, e ndodhur më 28 nëntor 1912, qëndron si kulmi i karrierës së tij politike: një moment triumfi ku vizioni i Qemalit materializohet në aktin themelues të një kombi.
jeta e Ismail Qemalit nuk përfundon me arritjen e pavarësisë. Vitet që pasuan ishin plot angazhim diplomatik, duke kulmuar me qëndrimin e tij në Itali, ku punoi për konsolidimin e njohjes ndërkombëtare të shtetit shqiptar. Vdekja e tij, e ndodhur më 26 janar 1919 në Perugia, mbyll një kapitull domethënës, por jo jehonën e trashëgimisë së tij: atë të një njeriu që, i armatosur me vizion, guxim dhe përkushtim të palëkundur, përvijoi rrugën drejt një Shqipërie të lirë dhe sovrane.
Te Ismail Qemali mishërohet vetë thelbi i nacionalizmit shqiptar: një lëvizje e ankoruar thellë në identitetin e vet kulturor dhe historik, por e hapur për dialog me Evropën dhe mbarë botën, në kërkim të modernitetit që nuk heq dorë nga vlerat themelore të lirinë dhe pavarësinë. Biografia e tij, pra, shfaqet jo vetëm si rrëfimi i një ekzistence të jashtëzakonshme, por si një kapitull thelbësor në historinë e Shqipërisë, një rrjet plot mësime për të tashmen dhe të ardhmen e kombit.
Trashëgimia e Ismail Qemalit vazhdon të frymëzojë, duke na kujtuar rëndësinë e vizionit dhe veprimit politik në formësimin e fatit të një populli. Historia e tij është një paralajmërim për aftësinë e një individi për të ndikuar thellë në rrjedhën e ngjarjeve, duke nënvizuar rëndësinë e ndjekjes së idealeve të drejtësisë, unitetit dhe sovranitetit kombëtar me vendosmëri dhe inteligjencë strategjike. Jeta e tij, e ngatërruar në strukturën e historisë shqiptare, mbetet një fener për ata që aspirojnë të ndërtojnë një të ardhme në të cilën pavarësia dhe liria janë shtyllat e një kombi të fortë dhe krenar.

Shpallja e Pavarësisë së Shqipërisë në 1912

Zgjedhja e 28 Nëntorit si një datë domethënëse dhe homazhet për figurën mitike të Skënderbeut nuk ishin ngjarje që i lanë rastësisë. Kjo ditë jehon në historinë shqiptare si një jehonë e një momenti vendimtar: çlirimit të Krujës , kalasë nën komandën e Skënderbeut, nga pushtimi osman. Ishte periudha në të cilën shqiptarët ishin gati të çliroheshin përfundimisht nga gjurmët e fundit të Perandorisë Osmane. Kulti i Skënderbeut u shfaq si një shtyllë e pazëvendësueshme e identitetit kombëtar, duke bashkuar shqiptarët përtej dallimeve të tyre. Ky fenomen i unitetit kapërceu dallimet rajonale dhe kulturore midis Veriut dhe Jugut, midis Gheghit dhe Toschi, duke kulmuar në një përgjigje unanime patriotike. 28 Nëntori 1912 fitoi një vend të pashlyeshëm në kujtesën historike shqiptare, e festuar si “dita e flamurit”, simbol i fitimit të pavarësisë së Shqipërisë.
Ky kontekst i zgjimit kombëtar bëri që 28 Nëntori 1912 të shndërrohej në një datë epokale, falë udhëheqjes vendimtare të Ismail Qemali Bej Vlorës , një prej eksponentëve kryesorë të lëvizjes për pavarësi. Në Vlorë, në një gjest të pasur me simbolikë, Qemali ngriti flamurin e kuq me shqiponjën e zezë dykrenare të Skënderbeut, duke shpallur kështu sovranitetin e Shqipërisë. Me këtë gjest, Shqipëria shpalli pavarësinë e saj nga Perandoria Osmane, duke krijuar një qeveri provizore të udhëhequr nga Qemali dhe duke parashikuar formimin e një Senati për të mbështetur strukturën e sapolindur shtetërore.

Akti i Shpalljes së Pavarësisë së Shqipërisë.

Shpallja e Pavarësisë iu komunikua menjëherë “Portës së Lartë” dhe fuqive kryesore europiane, shoqëruar me dërgimin e delegacioneve ndërkombëtare të ngarkuara me mbrojtjen dhe promovimin e të drejtave të popullit shqiptar. Megjithëse pavarësia nuk u njoh menjëherë ndërkombëtarisht, ajo u mirëprit me zjarr nga diaspora shqiptare, veçanërisht në Kongresin e Triestes në mars 1913, ku legjitimiteti i qeverisë Qemali mori mbështetje të gjerë. Njohja zyrtare e pavarësisë së Shqipërisë erdhi me nënshkrimin e Traktatit të Londrës më 30 maj 1913, në fund të Luftës së Parë Ballkanike, megjithëse kufijtë e përvijuar ishin më të ngushtë se ambiciet fillestare të pavarësisë.
Pavarësisht këtyre kufizimeve territoriale, Deklarata e Pavarësisë e vitit 1912 mbetet një emblemë krenarie dhe qëndrueshmërie për Shqipërinë, duke sjellë në një epokë sfidash dhe mundësish të reja për ndërtimin e një shteti modern. Gjatë Luftës së Parë Ballkanike, Shqipëria tregoi rezistencë të konsiderueshme kundër ambicieve territoriale të fqinjëve ballkanikë, duke ruajtur kontrollin mbi zona kyçe të territorit kombëtar.
Kjo periudhë tranzicioni dhe afirmimi kombëtar nxori në pah qëndresën e një populli të bashkuar nën udhëheqjen e personaliteteve karizmatike si Ismail Qemali , të gatshëm për të lundruar në kompleksitetet gjeopolitike dhe për të pretenduar një vend sovran në botë. Shpallja e Pavarësisë, pra, nuk përfaqësonte vetëm një qëllim formal, por ishte kulmi i një lufte të gjatë për liri, duke ndikuar thellë në identitetin kulturor dhe historik të Shqipërisë dhe duke e vendosur atë në rrugën e vetëvendosjes, sovranitetit dhe përparimit të pandërprerë. drejt krijimit të një shoqërie demokratike dhe moderne.


Vazhdoni të zbuloni me ne Shqipërinë pas pavarësisë. Në postimin tonë të ardhshëm, do të eksplorojmë rrugëtimin e Shqipërisë mes ambicieve të fuqive të mëdha në Konferencën e Paqes së Parisit, duke zbuluar lindjen e një kombi rezilient dhe të vendosur. Mos humbisni analizën tonë mbi luftën për sovranitet në një epokë ndryshimesh. Lëreni mendimet tuaja në komente dhe na ndiqni për të mos humbur këtë rrëfim të jashtëzakonshëm.



Bibliografi
Vlora, Ismail Kemal Bey. Memorie. A cura di Nermin Falaschi, Noi pubblicisti, 1978.

Salleo, Ferdinando. Albania: un regno per sei mesi. Sellerio editore, 2000.

Lopez, Beppe. Il principe nel groviglio. Zines, 2009.

Vaina, Eugenio. Albania che nasce. Francesco Battiato editore, 1914.

Frashëri, Kristo. Shpallja e pavarësisë së Shqipërisë. Pubblicazione del Ministero dell'Educazione e della Cultura, 1957.

 

0 Comments